صنعت، معدن، تجارت

بارگیری کامیونهای عراقی در مرز مهران ازفردا به روال قبل برمی‌گردد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد: دولت عراق هیچ دستوری مبنی بر توقف بارگیری کامیون‌های عراقی صادر نکرده و فردا کامیون‌های عراقی برای بارگیری در مرز مهران مستقر خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی ایران، سید حمید حسینی گفت: مشکل مرز مهران از هفته پیش آغاز شده است. به تازگی مسئول گذرگاه‌های مرزی عراق در دفتر نخست وزیری این کشور عوض شده و مدیر جدید گذرگاه مرزی عراق هم تخلفاتی را در گمرک زرباطیه عراق گزارش کرده است که در نتیجه این گزارش تعدادی از مدیران و کارکنان این گمرک اخراج شدند. از یک‌شنبه گذشته، به دلیل کاهش تعداد کارکنان عراقی در گمرک این کشور، تعداد کامیون‌های ورودی به ایران با کاهش چشمگیر همراه شد.

وی افزود: طی پیگیری‌های صورت گرفته با دفتر نخست وزیری عراق و مسئول گذرگاه‌های مرزی این کشور اعلام شده است که نیروهای جایگزین در گمرک عراق مستقر شده‌اند و بر اساس آخرین تماس تلفنی، قول داده‌اند که بارگیری کامیون‌های عراقی از مرز مهران، از فردا به روال قبل بازخواهد گشت.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تاکید کرد: هیچ دستوری مبنی بر توقف بارگیری کامیون‌های عراقی از طرف دولت این کشور وجود ندارد و فردا کامیون‌های عراقی برای بارگیری در مرز مهران مستقر خواهند شد.

حسینی با بیان اینکه استاندارد بین‌المللی کالاهای صادراتی ایرانی به عراق با محدودیت مواجه است، ادامه داد: اخیراً یک شرکت چینی در مرز عراق برای کنترل استاندارد کالاهای صادراتی ایران به عراق انتخاب شده است که این شرکت هم در ایران یکی از شرکت‌های بازرسی بین المللی را به عنوان همکار انتخاب کرده است اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌اند مجوزهای لازم برای فعالیت را از سازمان استاندارد اخذ کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: در صورتی‌که سازمان استاندارد مجوزهای لازم برای فعالیت این شرکت را هرچه سریع‌تر صادر کند، بخشی از مشکلات بازرسی حل و روند صادرات به عراق عادی خواهد شد.

گفتنی است روز گذشته (شنبه ۳ اسفند) نامه‌ای از مدیرکل گمرک ایلام خطاب به مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران منتشر شد که از تعطیلی مرز مهران برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق خبر می‌دهد.

هم‌زمان نیز گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تأثیر شیوع ویروس کرونا و خطر انتقال آن به عراق، مطرح شده و این موضوع را به عنوان دلیل توقف ترددهای کامیون‌ها میان دو کشور ذکر کرده‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا