امور زیربناییراه و ساختمان

تکلیف مرز ایران و عراق مشخص نشود، دستور بازگشت کامیون‌ها را می‌دهیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا کنون مرز زمینی با سه کشور عراق، ترکیه و ترکمنستان بسته شد‌ه‌است، گفت: اگر بسته ماندن مرزهای ایران و عراق طولانی شود، کامیون‌ها از مرز عراق به محل مبدا بارگیری بازگردانده می‌شوند.

همچنین بخوانید

عبدالهاشم حسن‌نیا مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت مرز‌های زمینی ایران با کشورهای همسایه اظهارداشت: تا به این لحظه مرز زمینی با سه کشور عراق، ترکیه و ترکمنستان بسته شد‌ه‌است اما مرز افغانستان با ایران باز است و مشکلی برای تردد ناوگان باری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این موضوعات از سوی نهادها و وزارتخانه‌های متولی در حال پیگیری است و تا چند روز آینده وضعیت مرزهای زمینی با این کشورها مشخص می‌شود.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به ایجاد صف کامیون‌ها در مرز عراق گفت: برخی از کامیون‌ها از دو الی چهار روز گذشته وارد مرز ایران و عراق شده‌اند و درباره حل این مشکل در حال مذاکره با کشور عراق هستیم. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان و نهاد بهره‌بردار است و این رایزنی‌ها بین دو کشور باید از طریق مجراهای دیگری انجام شود.  ‌

حسن‌نیا تاکید کرد: این موضوع فقط ایران را دچار مشکل نکرده‌ بلکه تجار عراقی که این محموله‌ها را خریداری کرده‌اند هم امروز با مشکل مواجه هستند و انسداد مرز مشکل متقابل برای هر دو کشور است.

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای درباره بارهای کامیون‌های معطل مانده در مرز عراق اظهار داشت: این کامیون‌ها حاوی بارهای مختلفی هستند که البته عمده آنها صنعتی و مشتقات نفتی است.

وی همچنین درباره چک پزشکی رانندگانی که چند روز در پشت مرز عراق معطل بوده‌اند، گفت: طرف مقابل باید این تصمیمات را اتخاذ کنند و در مبادی کشورهای خود چک‌های پزشکی را در نظر بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر بسته ماندن مرزهای ایران و عراق طولانی شود، کامیون‌ها از مرز عراق به محل مبدا بارگیری بازگردانده می‌شوند. البته با توجه به اینکه ترکیه اعلام کرده مرز خود با ایران را بسته است به شرکت‌های حمل و نقل بار اعلام کرده‌ایم که از تردد به سمت مرز ترکیه فعلا خودداری کنند.  

حسن‌نیا در پاسخ به این سوال که برای اسکان و ساماندهی رانندگانی که در مرز ایران و عراق معطل مانده‌اند چه تدابیری دیده‌ شده است، گفت: این اولین بار نیست که رانندگان در این مسیر خواب چند روزه دارند و تجربه انتظار پشت مرز را دارند البته همانطور که گفته شد اگر تا سه روز آینده مذاکرات برای بازگشایی مرز به نتیجه نرسد، دستور بازگشت آنها را خواهیم داد.     

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا