بورسبورس اوراق

فروش تعهدی ، ابزاری برای عمق بخشی به بازار سرمایه

فروش تعهدی، یک ابزار فوق العاده کاربردی برای تعمق بخشی به بازار است.

محمد بختیار نصرآبادی، معاون سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک مسکن در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، بازار سرمایه را بازاری مطمئن برای سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: اقتصاد کشورمان با توجه به رکود بازارهایی مانند مسکن، خودرو، طلا، ارز و…. به دنبال بازاری مطمئن برای سرمایه گذاری مردم بود و رفتار منطقی و معاملات شفاف بازار سرمایه به عنوان بازاری امن بهترین انتخاب بود.

وی افزود: ورود پول به بازار سرمایه از اواخر سال ۹۷ تا به حال ثابت کرد که سهامداران قدیمی و جدید با اعتماد بیشتری می توانند سرمایه گذاری در این بازار را دنبال کنند که البته این نگاه باعث خروج پول از بازارهای موازی به سمت بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که نرخ سهام برخی شرکت ها نیاز به اصلاح قیمت دارند و از طرفی برخی صنایع بنیادی هنوز به نرخ مد نظر خود نرسیدند و رویه مثبت آنها ادامه دار خواهد بود.

پایان وسوسه خروج پول از بازار سرمایه

معاون سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک مسکن در خصوص ابزارهای جدید در بازار گفت: یکی از ابزارهای جدیدی که ابتدا به نام فروش استقراضی و هم اکنون به نام فروش تعهدی در بازار رونمایی شده است، در واقع ایده ای فوق العاده کاربردی و بی نظیی برای عمیق شدن بازار است.

وی افزود: به بیان دیگر زمانی که سهامدار تنها از افزایش قیمت بهره می‌برد ممکن است که پول خود را برای کسب بازدهی بیشتر وارد بازار دیگری کند اما زمانی که بازار دو طرفه و امکان فروش تعهدی وجود داشته باشد دیگر وسوسه ای برای خروج پول ندارد که نتیجه آن هم حفظ پول در بورس و حبابی نشدن نرخ سهم ها است.

نصرآبادی با پیش بینی از بازار سهام در سال آینده گفت: اگر اتفاق غیر قابل پیش بینی داخلی یا خارجی رخ ندهد، رشد شاخص در سال آینده نیز ادامه دارد. 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا