بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رمزارز تلگرام چیست و ایده اولیه راه‌اندازی آن چه بود؟

دست‌اندرکاران تلگرام به این فکر افتادند که از ظرفیت بالای کاربران تلگرام برای راه‌اندازی یک بلاکچین جدید و یک رمزارز اختصاصی استفاده کنند؛ به این ترتیب گرام (Gram) و بلاکچین اختصاصی آن شکل گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، تلگرام یک پیام‌رسان پرطرفدار است که در ایران فرازونشیب‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و محبوبیت زیادی دارد. ایده ایجاد رمزارز اختصاصی تلگرام به دی‎‌ماه ۹۶ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون فراز و نشیب‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در این مطلب به بررسی داستان گرام خواهیم پرداخت. اگر به خریدوفروش ارز رمزنگاری‌شده علاقه دارید احتمالا این مطلب برای شما جذاب خواهد بود.


ایده گرام از کجا آمد؟


شبکه آزاد تلگرام که به اختصار آن را با نام TON می‌شناسیم با این ایده شکل گرفت که از بیت‌کوین و اتریوم عملکرد بهتری داشته باشد و به کاربران تلگرام را از هر دولت و بانکی بی‌نیاز کند تا به راحت‌ترین شکل ممکن به مبادله بپردازند.

البته که بر سر راه شکل‌گیری و توسعه آن موانع زیادی ایجاد شد؛ اما تلاش‌ها برای تحقق اهداف و ایده‌های اولیه همچنان ادامه دارد.


چرا برخی به مقابله با گرام و TON پرداختند؟


برخی کارشناسان فناوری اطلاعات این نگرانی را داشتند که این شبکه بلاکچین جدید و رمزارز اختصاصی آن پول‌های ملی را زیر سوال ببرند و اقتصاد جهانی را با مشکلاتی مواجه کنند.

آنها با تکیه بر این نکته که این رمزارز هیچ پشتوانه فیزیکی‌ای ندارد و عملکرد آن بر پایه قرارداد شکل می‌گیرد، آینده آن را مبهم پیش‌بینی کرده و باور داشتند مانند بیت‌کوین این رمزارز هم برای مقاصد خلاف قانون مثل پولشویی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این یک دیدگاه کاملا بدبینانه است که در مورد تمام رمزارزها وجود داشته و هنوز هم برخی در سراسر جهان تلاش می‌کنند ظرفیت‌های بالای آن را نادیده بگیرند.

با این وجود رمزارزها طی ۱۰ سال گذشته راه خود را یافته‌اند و مراحل رشد و تکامل خود را طی می‌کنند. البته این دستاورد نسبتا جدید دنیای تکنولوژی مشکلات خاص خودش را هم دارد و همچنان قیمت‌ها با نوسان زیادی روبه‌رو هستند.


چرا نمی‌توان از رمزارزها چشم پوشی کرد؟


شاید اولین دلیلی که بتوان در خصوص اهمیت رمزارزها ذکر کرد توجه پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام، شبکه اجتماعی فیس‌بوک و دولت‌های مختلف به آن و تلاش برای راه‌اندازی رمزارز اختصاصی هر یک باشد.

مشکل قراردادها و پیمان‌های چند جانبه با قراردادهای هوشمند و امکانات بلاکچین و رمزارزها برطرف می‌شود و ارزهایی که ماهیت فیزیکی ندارند به راحت‌ترین شکل ممکن می‌توانند در سراسر جهان بدون هزینه اضافه کار انتقال وجه را به سرانجام برسانند.

به این ترتیب کشورهایی که ارزهای فیات مرجع مثل دلار آمریکا و ین را در اختیار دارند قدرت کمتری برای تحمیل نظرهای خود بر مردم جهان خواهند داشت.

به این ترتیب نمی‌توان به راحتی از کنار ایده راه‌اندازی Gram و TON  گذشت و شاید هم دلیل مخالفت برخی دولت‌ها با آن همین باشد.


گرام دقیقا قرار است چکار کند؟

گرام یک سرمایه نسبتا خوب به میزان ۸۵۰ میلیون دلار جذب کرد و برخی معتقدند نزدیک به ۲/۲ میلیارد توکن گرام به فروش رسیده باشد.

ترکیب ساختارهای متمرکز و غیر متمرکز به این رمزارز این امکان را می‌دهد که یک ابزار پایه در دنیای رمزارزها باشد. ارتباط با سایر اپلیکیشن‌ها و قراردادهای هوشمند از قابلیت‌هایی است که برای این رمزارز پیش‌بینی می‌شود.

بسیاری دیدگاه‌های خوشبینانه زیادی به قابلیت‌های آتی گرام دارند و حتی مثل پیش‌بینی‌های عجیب و قریبی که در خصوص مدل‌های جدید آیفون می‌شود تصورات غیر قابل تصوری برای آینده این رمزارز دارند که به نظر می‌رسد بسیاری از آنها قابل تحقق هم نباشد.


گرام چه زمانی عرضه می‌شود؟


قرار بود گرام در سال ۲۰۱۹ عرضه اولیه شود و در کنار وایت پیپر،  این رمزارز به جهانیان ارائه شود. پس از توقف عرضه غیر قانونی توکن‌های گرام، که توسط قانون‌گذاران ایالات متحده آمریکا انجام شد، کانال تلگرامی TON Board نیز که یک کانال خصوصی برای سرمایه‌گذاران شبکه باز تلگرام بود، دست از فعالیت کشید.

به نظر می‌رسد آینده گرام در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و شاید این رویای شیرین به آخر خط خود رسیده باشد. با این وجود نمی‌توان نظر قطعی در این خصوص داد.

اگرچه ترامپ با رمزارزها مخالفت جدی دارد، اما شاید رئیس جمهور آتی آمریکا نرمش بیشتری در قبال آن به خرج بدهد.

دوست و دشمن قبول دارند که گرام یک ایده جذاب است که اگر روزی اجرایی شود می‌تواند تحولی در نظام پرداخت جهان ایجاد کند. اگرچه رمزارز اختصاصی فیس‌بوک و تلگرام روزهای سختی را پشت سر می‌گذرانند و در راهروهای سنا و کاخ سفید در رفت‌وآمد هستند؛ اما بسیاری بر این باور هستند که ارزهای رمزنگاری‌شده آینده پول در جهان خواهند بود و چه به صورت متمرکز یا غیر متمرکز به حیات خود ادامه خواهند داد.


نتیجه‌گیری


گرام رمزارز اختصاصی پیام‌رسان تلگرام است که قرار است بر بستر بلاکچین اختصاصی آن که به اختصار TON  نامیده می‌شود به جهان معرفی شود.

اگرچه آینده این رمزارز هم مثل رمزارز اختصاصی فیس‌بوک « لیبرا» مبهم است؛ اما به نظر می‌رسد راه خود را در بازار پیدا خواهد کرد.

رمزارزها امروزه به بخش مهمی از نظام مبادله و سرمایه‌گذاری جهان تبدیل شده‌اند و هزاران نفر در سراسر جهان چه با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت یا ترید از آن استفاده می‌کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا