انرژی

بازگشت وزیر انرژی اخراجی عربستان در یک سمت جدید

وزیر انرژی سابق عربستان سعودی طی حکم سلطنتی به عنوان وزیر در وزارتخانه تازه تاسیس سرمایه گذاری منصوب شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، خالد الفالح که از سال ۲۰۱۷ عهده دار سمت وزیر انرژی شده بود، سپتامبر سال گذشته پیش از عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو، به شکل ناگهانی از سمت خود به عنوان وزیر انرژی و رئیس هیات مدیره آرامکو عزل شد و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی پسرش عبدالعزیز را جانشین خالد الفالح کرد  انتصاب عبدالعزیز نخستین انتصاب سلطنتی برای سمت وزیر انرژی بود.

کریستوف روهل، محقق انرژی و سیاست در دانشگاههای کلمبیا و هاروارد در این باره به بلومبرگ گفت: الفالح تجربه مدیریت پروژه‌های بزرگ را دارد و این چیزی است که عربستان سعودی در حال حاضر نیاز دارد. به عنوان میزبان امسال گروه جی ۲۰، توجه زیادی روی اقتصاد عربستان سعودی وجود دارد بنابراین برای این کشور مهم است که اندکی پیشرفت نشان دهد.

هنوز جزییاتی درباره این وزارتخانه جدید که جای سازمان کل سرمایه گذاری عربستان سعودی را می‌گیرد، وجود ندارد. ماموریت سازمان کل سرمایه گذاری کمک به جذب سرمایه گذاریهای خارجی بود.

فالح یکی از معماران توافق محدودیت عرضه نفت میان اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیراوپک بود و پس از این که قیمتهای نفت در اوایل سال ۲۰۱۶ به حدود ۳۰ دلار سقوط کرد، به همراه الکساندر نواک، همتای روسی خود تلاشهای این گروه برای تقویت قیمت نفت و مقابله با اشباع عرضه را هماهنگ کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، گروه اوپک پلاس اکنون سرگرم اجرای توافق کاهش تولید به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس امسال است و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و افت شدید قیمتهای نفت، کاهش تولید به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز دیگر را در دست بررسی دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا