صنعت، معدن، تجارت

تولید ریل ملی؛ قراردادهای متعدد ولی عقب ماندگی در اجرا

در حالی که تولیدکننده داخلی، امضای قراردادهای متعددتولید ده‌ها هزار تن با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف عمرانی را یادآور می‌شود اما گزارش ها حاکی از عقب ماندگی در اجرای این قراردادهاست.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، پس از گذشت ده‌ها سال از آغاز به کار صنعت راه آهن در ایران برای اولین بار در سال ۹۳ شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوب آهن اصفهان تفاهم کرد طی یک همکاری جدی، ریل مورد نیاز راه آهن از این شرکت داخلی تأمین شده و در نتیجه، کشور در تولید این محصول خودکفا شود.

پس از این تفاهم، ذوب آهن به تدریج اقدام به تجهیز کارخانه برای تولید ریل کرد تا نهایتاً در سال ۹۵ این شرکت از آمادگی کامل خود برای تأمین همه نیازهای کشور به ریل راه آهن خبر داد.

مدیران این شرکت اعلام کردند ظرفیت خط تولید ریل این کارخانه ۴۰۰ هزار تن در سال است. این یعنی با وجود اعلام سخنگوی این شرکت مبنی بر نیاز سالانه حداکثر ۱۵۰ هزار تنی، ذوب آهن قادر است چند برابر نیاز کشور، ریل با استانداردهای قابل قبول تولید کند.

از آن تاریخ تا کنون با مجموعه‌های زیادی قرارداد تولید ریل منعقد شد، از جمله با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که در دو فقره مجموعاً به میزان نزدیک به ۳۰ هزار تن به انعقاد رسید.

قراردادهای دیگری نیز با شرکت عمران گل گهر به حجم ۹ هزار تن و همچنین با متروی تهران به حجم ۸۰۰ تن (دی ماه امسال) بسته شد. علاوه بر این قراردادها مدیران این شرکت از انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد داخلی و خارجی سفارش تولید ریل از سوی این کارخانه خبر دادند و اعلام کردند حجم این سفارش‌ها نیز ده‌ها هزار تن است.

با این حال تا کنون ذوب آهن از ارائه گزارشی در خصوص میزان پیشرفت و اجرایی شدن این قراردادها و تولیدات ریل ملی خودداری کرده است.

قرارداد ۵ هزار تنی تولید و خرید ریل ملی میان ذوب آهن با قرارگاه خاتم (ص)

روز شنبه هفته جاری (۳ اسفند) نیز در حاشیه نمایشگاه معرفی توانمندی‌های فنی و مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، قرارداد تولید ۶۰ هزار تن ریل ملی میان این قرارگاه با ذوب آهن اصفهان با حضور وزرای صنعت و راه به امضا رسید که بر اساس این قرارداد، در فاز نخست تنها ۵ هزار تن ریل تولید می‌شود؛ این تولیدات قرار است در روسازی خط آهن ۷۲۰ کیلومتری چابهار-زاهدان مصرف شود.

قرارداد تولید و خرید ۱۵ هزار تن ریل ملی میان ذوب آهن و شرکت ساخت

این در حالی است که خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۲۷ آذرماه امسال در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: اواخر سال گذشته قرارداد تأمین ۱۵ هزار تن ریل ملی UIC۶۰ با شرکت ذوب آهن اصفهان منعقد شد که با ارائه ضمانت نامه از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان همکاری آغاز می‌شود. نحوه تأمین مالی نیز از طریق اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است.

قرارداد ۴۰ هزار تنی تولید و خرید ریل میان ذوب آهن و راه آهن

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در مراسمی که بهمن ماه امسال در خصوص تولید ریل ملی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار داشت: راه‌آهن اولین شرکتی بود که برای خرید ریل از ذوب آهن اصفهان قرارداد منعقد کرد و ما اکنون یک قرارداد فعال با ذوب آهن اصفهان برای خرید ۴۰ هزار تن ریل داریم که ۳ هزار تن را تحویل گرفته‌ایم و در شبکه ریلی از آن استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص تهاتر راه‌آهن با شرکت ذوب آهن برای خرید ریل (حمل محصولات ذوب آهن با قطار به جای هزینه تولید ریل) عنوان کرد: خیر این‌گونه نیست؛ چرا که اساساً موضوع تهاتر در قانون چارچوب مشخصی دارد بنابراین ما تهاتری عمل نمی‌کنیم و کاملاً در قبال خریدهایی که انجام می‌دهیم وجه پرداخت می‌کنیم و در قبال خدماتی که ارائه می‌دهیم نیز وجه آن را دریافت می‌کنیم.

کارشناس ریلی: قرادادهای تولید و مصرف ریل ملی در پروژه‌های عمرانی به کندی پیش می‌رود

در همین خصوص سید میثم لاجوردی کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه قیمت ریل‌های کارخانه ذوب آهن اصفهان به اذعان وزیران صمت و راه، علی رغم آنکه از استانداردهای بالایی برخوردار است، اما از نمونه خارجی آن پایین‌تر است، گفت: با این توصیفات طی سه سال از آغاز خط تولید ریل در کارخانه ذوب آهن اصفهان، مجموع محصول تحویل داده شده که رسانه‌ای شده است تا امروز کمتر از ۱۰ هزار تن بوده است.

وی از جمله اصلی ترین مشتریان ریل در کشور را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دانست و افزود: این شرکت اواخر سال ۹۷ طی قراردادی با ذوب آهن، ساخت ۱۵ هزار تن ریل را به این شرکت سفارش داد.

ذوب آهن فقط ۱۵ درصد قرارداد با شرکت ساخت را اجرا کرد

به گفته لاجوردی، اگرچه طی این قرارداد، ذوب آهن پذیرفت ظرف مدت ۶ ماه این میزان ریل را تولید کرده و تحویل دهد، اما تا کنون و پس از گذشت یک سال تنها حدود ۲ هزار تن (کمتر از ۱۵ درصد قرارداد) را تحویل داده است.

وی به اظهار نظر یکی از کارشناسان ذوب آهن در خصوص مشکلات مدیریتی کارخانه و فنی خط تولید که در ناکامی ساخت ریل ملی مؤثر بوده اند، اشاره و تصریح کرد: با وجود آنکه تیم جدید مدیریت ذوب آهن، در زمان خرید و نصب خط تولید، مسئولیت فنی این کار را بر عهده داشته اند، اما پس از اشتغال در حوزه مدیریت، کمتر به اصلاح خط تولید پرداخته اند.

فاصله ذوب آهن با قراردادها / ‬دولت می‌تواند وعده ساخت خط آهن چابهار-زاهدان تا ۱۴۰۰ را عملی کند؟

کارشناس صنعت ریلی افزود: در چنین شرایطی روز شنبه ۳ اسفند، قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به عنوان متولی احداث راه آهن بزرگ چابهار-زاهدان اعلام کرد برای تأمین ریل این خط آهن ۷۲۰ کیلومتری از ریل ذوب آهن استفاده خواهد کرد. مشخص است که با توجه به جاری بودن تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، چاره‌ای جز نگاه به داخل نداریم؛ اما آیا یا سابقه‌ای که ذوب آهن در این سال‌ها در خصوص تحویل تنها بخش کوچکی از تولیدات ریل ملی داشته، می‌توان به وعده وزیر راه و شهرسازی در این مراسم مبنی بر تکمیل پروژه چابهار-زاهدان تا پایان ۱۴۰۰ امیدوار بود؟

وی به چشم‌انداز ۱۴۰۴ مبنی بر احداث ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی و نیاز کشور به بیش از یک میلیون تن ریل اشاره کرد و بیان داشت: این در حالی است که سرعت تولید و تحویل کارخانه ذوب آهن تا میزان ریل مورد نیاز فاصله بسیار جدی دارد. با این حال مدیران ذوب آهن تا کنون اظهار نظر مشخصی درباره علت این سرعت پایین که بر خلاف وعده‌ها بوده است نداده اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا