بین الملل

برآورد فوربس از خسارتهای کرونا

انتظار می‌رود ویروس کرونا رشد اقتصادی جهان را بین ۰.۲ تا ۰.۳ درصد کاهش دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فوربس، در حالی که بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نگران پیامدهای ویروس کرونا بر روی اقتصاد چین هستند، نتایج مدل سنجی‌ها نشان می دهد که باید نگران رشد کل جهان بود و حتی در آمریکا که هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای چین قرار دارد، رشد اقتصادی می‌تواند به اندازه ۰.۲ درصد تا ۰.۴ درصد در سه ماهه نخست امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یابد.

ویروس کرونا بیش از ۴۵ هزار نفر را در سطح جهان مبتلا کرده و جان بیش از ۱۱۰۰ نفر را گرفته است. احتمال دارد رشد اقتصادی امسال چین علاوه بر آن‌که نتواند در سطح شش درصدی هدف‌گذاری شده توسط مقامات قرار گیرد، به پنج درصد نیز کاهش پیدا کند.  

همچنین بخوانید

در حال حاضر چین ۱۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد و ایجاد مشکل در اقتصاد این کشور با توجه به اندازه اقتصاد و سهم بالای این کشور از سبد تجاری کشورهای مختلف قطعا روی کل کشورها تاثیر خواهد گذاشت. هم موسسه رتبه بندی ” مودی” و هم بانک ” بارکلی” در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد سال ۲۰۲۰ را ۰.۳ درصد کاهش داده اند؛ هر چند موسسه “آکسفورد اکونومیکس” در گزارشی امیدوارانه تر پیش بینی کرده است رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ به اندازه ۰.۲ درصد کاهش یابد.

پیشتر ریچارد کلاریدا، از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا گفته بود ویروس کرونا یک مشکل جدی است که مصون ماندن اقتصاد آمریکا از پیامدهای آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود. هر چند که لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ معتقد است که ویروس کرونا پیامدهای اندکی روی اقتصاد آمریکا خواهد داشت اما مدل سنجی رشد نشان می دهد ویروس کرونا احتمالا باعث کاهش ۰.۲ درصدی تا ۰.۴ درصدی رشد اقتصادی آمریکا می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا