اقتصاد کلان

بازارهای قربانی ویروس کرونا کدامند؟

طی هفته های گذشته شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان بخش های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و نگرانی ها از وقوع رکود اقتصادی در جهان را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، گسترش این بیماری در ایران طی دو هفته اخیر شدت یافته و بسیاری از مشاغل را تحت الشعاع قرار داده است. همزمانی شیوع این بیماری با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بازارها را بیش از پیش متاثر نموده است.

جمال رزاقی
جمال رزاقی، رییس اتاق بازرگانی شیراز

نرخ دلار در هفته گذشته روند نوسانی داشته و در پایان هفته با کاهش حدود ۲ درصد به ۱۵۴۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ خرید دلار در سامانه نیما نیز به میانه کانال ۱۳ هزار تومانی رسید. سکه نیز با تغییرات نوسانی در پایان هفته گذشته با کاهش حدود ۳.۳ درصدی به ۵ میلیون ۹۰۰ هزار تومان رسید. به عقیده برخی از کارشناسان تخلیه هیجانات روانی ناشی از بازگشت ایران به لیست سیاه FATF  و گسترش ویروس کرونا در کشور در افت قیمت دلار و به دنبال آن سکه، تأثیر زیادی داشته است. برخی فعالان معتقدند که نزدیک شدن قیمت ارز در بازار ارز و سامانه نیما انگیزه افزایش عرضه ارز در سامانه نیما را افزایش داده و در نتیجه کاهش قیمت ها در بازار آزاد را به دنبال خواهد داشت. بی شک بالا بردن قیمت صرافی ‌های بانکی و نزدیکی آن به نرخ بازار ضمن جلوگیری از ورود تقاضای کاذب به بازار، منجر به کاهش نوسانات در بازارهای ارز و سکه گردیده است. این اعتقاد نیز وجود دارد که به علت کند شدن روند تجارت خارجی به واسطه شیوع ویروس کرونا احتمال اختلال در سمت عرضه ارز و رشد قیمت ها در هفته ‌های آتی وجود دارد.

همچنین بخوانید

علاوه بر پیروی سکه از دلار، افزایش حدود ۱.۸ درصدی بهای جهانی هر اونس طلا و رسیدن به ۱۶۷۰ دلار نیز در نوسانات قیمت سکه موثر بوده است. بر اساس برآوردها طی هفته گذشته، بورس ‌های سه قاره آسیا، اروپا و آمریکا افت چشمگیری را تجربه کرده و در مجموع پنج تریلیون دلار از ارزش سهام این شرکت‌ ها در جهان کاسته شده است. این کاهش قابل توجه دلیل اصلی سرازیر شدن نقدینگی ها به دارایی های امن مانند طلا و در نتیجه افزایش بهای جهانی این فلز می باشد.

اگر چه برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که بازارهای ارز و طلا شوک قیمتی خود را در دو هفته گذشته تجربه کرده و انتظار افزایش بیشتر ندارند و حتی پیش بینی می کنند که با یک خبر مثبت قیمت ها روند نزولی را طی نمایند؛ لکن به عقیده برخی دیگر ادامه شیوع ویروس کرونا و نگرانی ‌های ناشی از آن می ‌تواند سطح تقاضای احتیاطی را در بازار افزایش داده و رشد قیمت ها را به دنبال داشته باشد.

شاخص سهام نیز در هفته گذشته رشد قابل توجه حدود ۶ درصد را به ثبت رسانده است. بازار بورس در هفته گذشته به جای اثرپذیری از عوامل منفی همچون شیوع بیماری کرونا و بازگشت ایران به فهرست سیاه FATF، و همچنین رخدادهای اقتصادی جهان نظیر سقوط کم سابقه بازارهای جهانی سهام و کالا و افت قیمت مواد خام، بیشتر تحت تاثیر عوامل مثبت مانند افزایش نرخ دلار و جریان‌ پر قدرت نقدینگی قرار گرفت. البته فعالان اقتصادی انتظار دارند با توجه به پیشروی ویروس کرونا و افزایش احتمال محدودیت ‌های بیشتر در حوزه تجارت خارجی و همچنین افزایش نااطمینانی به دنبال رد کلیات بودجه سال بعد توسط مجلس روند صعودی شاخص سهام ادامه دار نباشد.

قیمت نفت در حال کاهش است و گسترش ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و افزایش نگرانی ها از کاهش رشد جهانی اقتصاد و همچنین کاهش شدید فعالیت ‌های صنعتی منجر به افت شدید تقاضای جهانی نفت و فرآورده‌ های نفتی و در نتیجه پایین آمدن قیمت طلای سیاه در هفته گذشته شد. اقدامات مورد انتظار همچون کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و اتخاذ سیاست ‌های انبساطی توسط بانک های مرکزی بزرگ جهان و همچنین تزریق میزان قابل توجهی پول به اقتصاد کشورهای چین و ژاپن از جمله اقدامات جهانی برای کاهش اثرات اقتصادی ویروس کرونا می باشد.

از طريق
جمال رزاقی، رییس اتاق بازرگانی شیراز
منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا