صنعت، معدن، تجارت

تلاش برای ارائه روش های کارآمد جهت رونق صادرات فرش دستباف ایرانی

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به وضعیت بازار صادرات فرش دستباف گفت: در حال حاضر ساماندهی صادرات فرش دستباف به کشورهای هدف به ویژه کشور های عضو اتحادیه اوراسیا، در اولویت است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت فرحناز رافع گفت: باید بر اساس سلیقه بازار جهانی شامل طرح و رنگ به این کشورها فرش صادر شود؛ هر چند حفظ برند و هویت ایرانی فرش دستباف از اهمیت زیادی برخوردار است اما به دلیل اینکه در حال حاضر سلیقه مردم دنیا نسبت به گذشته تغییر کرده است، باید برای ماندگاری و حیات فرش ایرانی و صادرات آن، فرش هایی با سلیقه آنها و با حفظ اصالت ایرانی تولید شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالش های مرکز ملی فرش ایران در حال حاضر رونق هر چه بیشتر بازار جهانی است، اظهار داشت: در صورتی که صنعت فرش کار آمد باشد باعث رونق بازار و تجارت جهانی ایران خواهد شد.

رافع افزود: برای رونق و صادرات فرش ایرانی ما نمی توانیم نقشه ها و طرح های قدیمی را همچون گذشته وارد بازار جهانی کنیم، بلکه باید به سمت تحول البته با حفظ فرهنگ و هویت ایرانی پیش رویم.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مواردی که باعث بهبود صنعت فرش می شود متعادل سازی صنایع مرتبط و پیشتیبان تولید فرش و همچنین شرایط عرضه و تقاضا است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: حمایت دولت از سرمایه گذاران، عرضه کنندگان تخصصی بسیار اهمیت دارد و علاوه بر این ایجاد مرکز جامع تخصصی فرش و زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیز به تقویت صنعت تولید فرش ایرانی کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: علاوه بر این راه اندازی مرکز کنترل کیفیت فرش نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که در حال حاضر مرکزی برای کنترل کیفیت نداریم.

وی اضافه کرد : افزایش خلاقیت و نوآوری ، تقویت ساز و کار حمایت مالی از تولید کنندگان ، تولید دانش مرتبط جهت ارتقای کیفیت و کاهش هزینه های وابسته ، ایجاد انگیزه و توجه به سلیقه مشتریان جهت افزایش تقاضا ، ایجاد فضای برای رقابت سودمند و جهت دهی به بازارهای هدف نیز از دیگر عوامل بهبود صنعت تولید فرش است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد : افزایش رضایت مشتریان با ارائه خدمات با کیفیت و افزایش تبلیغات مناسب با رویکرد برند سازی واقعی، اعمال مدیریت هزینه ها و به دست آوردن بازار های جدید و افزایش سهم صادرات در این حوزه از دیگر اقداماتی است که مرکز ملی فرش ایران به دنبال تحقق آن است.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر ۳۰۵ هزار نفر از مزایایی قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان و صنایع دستی شناسه دار بهره مند می شوند که از این تعداد گفته شده ۲۶۵ هزار نفر در حوزه قالی بافی و مشاغل مرتبط به آن مشغول به کار هستند.

گفتنی است؛ آمار کل قالیبافان و مشاغل مرتبط به آن در سطح کشور حدود یک و نیم میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۸۰۰ هزار نفر از تشکل های مرتبط به فرش دستباف کارت شناسایی دریافت کرده اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا