بورس

اجرانشدن یک قانون از سه ماه قبل، ایران را بهشت واردات تایر کرده/ اثری از ارز مبادله‌ای نیست

یک مقام مسئول گفته است:واقعیت این است علیرغم برجام هنوز روابط بین المللی بانکی کشور به حالت عادی در نیامده و لذا برای بسیاری از اقلام مواد اولیه امکان گشایش اعتبار بانکی نیست تا درنهایت بتوانند از ارز مبادله ای نیز استفاده کنند.

مصطفی تنها درگفتگو با خبرنگار بورس پایگاه خبری آرمان اقتصادی در خصوص اجرایی نشدن  اعمال استاندارد اولیه swr برای ممانعت از واردات تایرهای بی کیفیت چینی گفت: قرار بود این قانون از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی شود که این اتفاق نیفتاد، دلیل این امر را هم نمی دانیم شاید زور واردکنندگان زیاد است .

وی افزود: به هرحال این یک مسئله مهم برای حفظ حقوق مصرف کنندگان است و اعمال  این استاندارد  فقط منافع تولید کنندگان را در برنمی گیرد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به اینکه به اندازه کافی در خصوص رعایت این استاندارد مطالبه و پیگیری داشتیم، تصریح کرد: حتی مکاتبات  مجدد را با وزارت صنایع و معادن نیز انجام دادیم، قرار بود از آبان ماه سال ۹۵این قانون اجرایی شود، یک یا دوماه نیز شاهد اجرا شدن آن  بودیم،  اما به دلیل درخواست مهلت از سوی  واردکنندگان تا هم اکنون این مقررات متوقف و هنوز تکلیف اجرایی شدن آن نیز در ابهام است.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه میزان نیاز سالانه کشور به تایر چند تن است، اظهارداشت: مصرف تایر در  کشور چیزی در حدود ۳۶۰هزار تن است که ۲۶۰هزار تن آن را تولید کنندگان داخلی تا پایان سال گذشته تامین کردند؛ امسال نیز یک واحد ۴۰هزار تنی اضافه شده است که با احتساب آن تولید کننده داخلی چیزی در حدود ۳۰۰هزارتن نیاز داخلی را تامین  و از این رو  به واردات کمتری نیاز داریم.

تنها با اشاره به اینکه  تولید برخی از اقلام تایر ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ بیان کرد: ما در رینگ های ۱۳،۱۴ و ۱۵مثل تایر سمند، پراید و پژو که بیشترین مصرف کشور را شامل می شود تحت هیچ شرایطی به واردات نیاز نداریم،  از این رو خواهان منع واردات برای این گونه تایرها نیز هستیم.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در خصوص اینکه بیشتر تولید کنندگان این صنعت معتقدند با وجود نص قانون برای اختصاص ارز مبادله ای برای واردات مواد اولیه این صنعت اما نمی توانند به این ارز دسترسی پیدا کنند، اظهارداشت: واقعیت این است علیرغم برجام هنوز روابط بین المللی بانکی کشور به حالت عادی در نیامده و لذا برای بسیاری از اقلام مواد اولیه امکان گشایش اعتبار بانکی نیست تا  درنهایت بتوانند از  ارز مبادله ای نیز استفاده کنند.

وی  با بیان اینکه ارز مبادله ای بوروکراسی طولانی دارد، گفت:  کشورهایی که با آنها معامله می کنیم عموما با ایران دارای رابطه بانکی نیستند. ارز مبادله ای نیز یکی از شرایطش باز شدن  ال سی است که تاکنون چنین شرایطی فراهم نشده است.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا