امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

انتقاد وزارت جهاد از شایعات منتشر شده درباره لبنیات

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره شایعات مضرات شیر و تشدید بیماری کرونا گفت: هجمه‌های نادرست، غیرعلمی علیه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی،موجب شده مردم خود را از مصرف این ماده ارزشمند محروم کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در رابطه با شایعات مضرات شیر و تشدید بیماری کرونا اظهار کرد: هجمه‌های نادرست، غیرعلمی و شایعات بی‌اساس علیه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی، موجب شده است که بخشی از مردم خود را از مصرف این ماده غذایی ارزشمند و فراسودمند محروم کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر توصیه‌های وزارت بهداشت بر مصرف غذاهای سالم و مغذی تصریح کرد: با وجود اینکه وزارت بهداشت موضوع تأثیر طبع سرد و گرم بودن مواد غذایی بر این بیماری را تکذیب کرده است، اما هنوز بخشی از مردم از مصرف شیر اکراه دارند که موجب کاهش مصرف شیر در کشور شده است.

وی افزود: سرانه مصرف شیر و پروتئین حیوانی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در بخش سلامت و تغذیه کشورها بوده و سرانه مصرف این ماده غذایی ارزشمند در کشور حدود ۱۲۰ کیلوگرم است؛ در حالی‌که میانگین سرانه مصرف شیر در دنیا حدود ۱۱۰ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم است و ما هنوز فاصله زیادی از اهداف برنامه ششم توسعه داریم.

رضایی خاطرنشان کرد: در چند هفته اخیر و با صحبت‌های غیر کارشناسی، غیر علمی و غیر مستدل برخی افراد بی‌اطلاع و یا مغرضانه، در فضای مجازی اطلاعات نادرستی منتشر شده است که نه تنها کمکی به حل مشکلات نکرده، بلکه با فضاسازی موجب کاهش مصرف برخی از مواد غذایی ارزشمند مانند شیر شده که می‌تواند در دراز مدت تبعات سنگینی برای سلامت مردم داشته باشد.

وی افزود: این کاهش مصرف باعث ضرر و زیان به صنعت بزرگ دامپروری و لبنیات کشور شده است.

رضایی با اشاره به مذاکرات معاونت امور تولیدات دام با کارخانجات لبنی اذعان کرد: طی مذاکرات انجام گرفته، مقرر شد کارخانجات لبنی شیر را تحت هر شرایط جذب کنند و این شیر به محصولاتی با ماندگاری بالاتر مانند پنیر تبدیل شود.

وی افزود: از طرف دیگر این شیر می‌تواند تبدیل به شیرخشک شود که هم مصرف داخلی و صادراتی دارد و هم ماندگاری بالاتری نسبت به شیر تازه دارد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مکاتبات بسیاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده تا مازاد شیری که در این چند روز ایجاد شده، توسط صنایع لبنی جذب شود.

در حال مذاکره برای افزایش میزان صادرات شیرخشک هستیم

وی با اشاره به اینکه تمام صنوف با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا و ستاد اقتصادی دولت تمهیداتی را برای کمک به مشاغل آسیب دیده، اتخاذ کرده‌اند، عنوان کرد: ما هم در معاونت امور دام اعلام کرده‌ایم که این مشکل در تولید به وجود آمده و باید امروز به کمک تولیدکنندگان بیاییم و تنها راه منطقی در این شرایط تبدیل شیر به شیر خشک است.

رضایی افزود: در حال حاضر مجوز صادرات ۱۰ هزار تن شیرخشک توسط ستاد اقتصادی دولت و وزارت صمت داده شده و در حال رایزنی برای افزایش آن هستیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به مردم توصیه کرد: خود را از غذای ارزشمندی مانند شیر و محصولات لبنی محروم نکرده و به شایعات توجه نکنند؛ شایعات موجود در هیچ محفل علمی و پژوهشی اثبات نشده و کاملاً غیر علمی است.

وی افزود: این شایعات بی‌اساس، مشاغل مولد مانند تولید شیر را که با معیشت کشاورزان و دامداران در ارتباط است مختل می‌کند.

رضایی تأکید کرد: شیر ماده غذایی کاملی است و علاوه بر تأمین انرژی و پروتئین، سرشار از کلسیم بوده و حاوی مواد مغذی اصلی از جمله ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌هایA ،D و E است؛ متخصصان تغذیه و پزشکان مصرف شیر را به عنوان ماده غذایی فراسودمند توصیه می‌کنند و محرومیت از ماده غذایی مانند شیر به بدن آسیب می‌رساند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا