امور زیربناییتعاون و اشتغال

۲۶درصد بیکاران به جمعیت غیرفعال پیوستند/از هر۳بیکار یک نفرشاغل شد

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: در پاییز امسال ۲۵.۷ درصد از بیکاران به جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند که اگر این افراد تقاضای شغل داشتند نرخ بیکاری به رقم ۱۳.۲ درصد می‌رسید.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به تحلیل شاخص‌های بازار کار در فصل پاییز ۱۳۹۸ پرداخت و نوشت: نرخ بیکاری در پاییز ۱۳۹۸ به ۱۰.۶ درصد رسیده است که نسبت به پاییز ۱۳۹۷، ۱.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در این فصل ۴۷۲ هزار نفر نسبت به فصل مشابه سال قبل به تعداد شاغلان اضافه شده است. با این حال تحلیل متغیرهای جریان بازار کار که برای اولین بار در این فصل توسط مرکز آمار ایران اعلام شده است، نشان می‌دهد ۲۵.۷ درصد از جمعیت بیکارِ پاییز سال قبل به جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند که در صورتی که این افراد تقاضای شغل داشتند نرخ بیکاری به رقم ۱۳.۲ درصد افزایش می‌یافت.

نرخ بیکاری محاسبه شده بدین معنا نیست که نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار ایران غیرواقعی یا اشتباه است بلکه بیشتر گویای این واقعیت مهم است که تحلیل شرایط بازار کار کشور تنها بر اساس نرخ بیکاری کل و یا افزایش تعداد شاغلان، منجر به خطاهای بزرگ تحلیلی و در نتیجه سیاستی خواهد شد.

همچنین نتایج نشان می‌دهد حدود ۳۸.۵ درصد از جمعیت بیکار پاییز سال قبل همچنان در پاییز سال ۱۳۹۸ بیکار مانده‌اند در واقع به طور تقریبی می‌توان بیان کرد از هر ۳ نفر بیکار در پاییز ۱۳۹۷ تنها یک نفر موفق به یافتن شغل تا پاییز ۱۳۹۸ شده است.

لذا کلیت عوامل فوق‌الذکر نشان می‌دهد که با ادامه روند کنونی و بدون اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی در بازار کار ایران (اصلاح نظام مجوزهای کسب و کار، اجرای سیاست‌های فعال بازار کار و …)، مجدداً نرخ بیکاری افزایش و خالص افزایش اشتغال کاهش بیشتری خواهد داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا