انرژی

بهار ۹۶ یک و نیم درجه گرم‌تر از میانگین بلندمدت بود

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ضمن تشریح وضعیت بارش و دمای کشور طی ماه‌های گذشته از افزایش دمای یک و نیم درجه‌ای در بهار ۹۶ خبر داد.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کل کشور از ابتدای مهرماه سال ۹۵ تا ۱۰ تیرماه سال ۹۶، ۲۰۹.۵ میلی‌متر دریافت بارش داشته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان بارش سال گذشته کشور در این مقطع زمانی که ۲۳۰.۸ میلی‌متر بود نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

وی درباره تفاوت میزان بارش کشور نسبت به میانگین بلندمدت گفت: بارش بلندمدت کشور ۲۲۶.۸ میلیمتر است. از ابتدای مهر ۹۵ تاکنون نسبت به بلندمدت، کاهش هشت درصدی بارش را تجربه کردیم.

همچنین بخوانید

افزایش ۳ درصدی بارش تهران نسبت به سال گذشته

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی در ادامه به وضعیت بارشی استان تهران طی هشت ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: بارش استان تهران از ابتدای مهرماه تا ۱۰ تیرماه سال ۹۶، ۲۷۹.۴ میلی‌متر بوده است. این میزان بارش با میانگین بارش بلندمدت تقریبا یکسان است ولی نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فاتح استان‌های کم‌بارش کشور از ابتدای مهر ۹۵ تا ۱۰ تیر ماه سال جاری را اعلام کرد و گفت: در این بازه زمانی استان‌های خوزستان ۴۱ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۳۳ درصد و یزد ۲۸ درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارش داشته‌اند.

وی افزود: در بازه هشت ماهه اخیر در سه استان هرمزگان ۳۴ درصد، قم ۳۳ درصد و کرمان ۲۹ درصد افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت وجود داشته است.

بهار ۹۶ یک و نیم درجه گرم‌تر از میانگین بلندمدت بهار بوده است

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی در بخش دیگر گفت‌وگو شرایط دمایی کشور در فصل بهار را تشریح کرد و گفت: در بهار ۹۶ در همه استان‌ها بدون استثنا دما بالاتر از میانگین بلندمدت این فصل بوده است و به طور کلی بهار گرمی تجربه کردیم و میانگین دمای هوا ۱.۵ درجه سیلیسیوس گرم‌تر از میانگین بلندمدت این فصل سال بوده است.

فاتح اشاره‌ای به گرم‌ترین استان‌ها در فصل گذشته کرد و گفت: استان‌های خراسان جنوبی ۲.۲، خراسان رضوی ۱.۶ و یزد و کرمان ۱.۸ درجه سلسیوس افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت فصل بهار داشته‌اند.

وضعیت دمایی کشور در خرداد ۹۶

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی در پایان وضعیت دمایی کشور در ماه گذشته را تشریح و اظهار کرد: به جز استان کرمانشاه که یک دهم درجه سلسیوس خنک‌تر از دمای میانگین خود بوده است، بقیه استان‌ها هوایی گرم‌تر از شرایط بلندمدت خود داشته‌اند. کل کشور نیز در خردادماه ۱.۷ درجه سلسیوس گرم‌تر از شرایط بلندمدت بوده و در استان‌های خراسان رضوی ۲.۹ درجه سلسیوس، خراسان جنوبی ۲.۶ درجه سلسیوس و کرمان ۲.۲ درجه سلسیوس وضعیت دمایی بالاتر از شرایط بلندمدت این استان‌ها گزارش شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا