بین الملل

نرخ تورم در کانادا کاهش یافت

تورم کانادا تا پایان فوریه به ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد.

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از گلوب اند میل، متوسط نرخ تورم کانادا در ۱۲ ماه منتهی به فوریه با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲.۲ درصد رسید که این نرخ تورم ۰.۱ درصد بیشتر از انتظار بازار و کمترین تورم ثبت شده در این کشور از دسامبر سال قبل تاکنون بوده است.

در بین بخش های مختلف، بیشترین تورم مربوط به بنزین با هفت درصد بوده است. تورم حمل و نقل نیز ۴.۹ درصد و مواد غذایی ۳.۲ درصد اندازه گرفته شده است. از سوی دیگر کمترین تورم مربوط به لوازم منزل با منفی ۰.۲ درصد و فرهنگ و آموزش با ۰.۷ درصد بوده است.

همچنین بخوانید

 بر مبنای ماهانه، نرخ تورم ماه فوریه ۰.۴ درصد بوده که ۰.۱ درصد بیشتر از تورم ثبت شده ماه قبل این کشور است.

بانک‌مرکزی کانادا بر خلاف همتای آمریکایی خود تاکنون توانسته است نرخ تورم را در محدوده دو  درصدی باقی نگه دارد و این مساله به ثبات نرخ بهره نیز کمک کرده است. با این حال این بانک که پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به ثبات نسبی شاخص‌های کلان اقتصادی در مقطع فعلی برنامه‌ای برای کاهش بیشتر نرخ بهره ندارد به دلیل شیوع کرونا در این کشور و با هدف تقویت رشد اقتصادی و حمایت از کسب و کارها مجبور به کاهش نرخ بهره شد.

طبق اعلام مرکز آمار کانادا، هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه فوریه بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح دو درصد باقی مانده است.

بانک مرکزی کانادا هم چنین با تاکید بر آمادگی برای همکاری با سایر کشورهای گروه هفت اعلام کرده است که کلیه اقدامات لازم برای حمایت از رشد اقتصادی و حفظ نرخ تورم در محدوده هدف گذاری شده را انجام خواهد داد. این بانک هم چنین با اعتراف به کاهش رشد اقتصادی کانادا اعلام کرد که به احتمال زیاد رشد هدفگذاری شده ۱.۳ درصدی برای سه ماهه نخست سال محقق نخواهد شد. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا