امور زیربناییراه و ساختمان

بازار مسکن در سال جاری به کدام سو خواهد رفت؟

بازار مسکن پایتخت حالا خود را آماده سپری کردن دوره سه ماهه رکود کرده است. دوره‌ای که بی تردید با پایان کرونا، می توان به سرآمدنش امیدوار بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فعالان صنفی حوزه خرید و فروش املاک معتقدند امسال سال جهش قیمت مسکن نیست اما بررسی های آماری نشان می دهد قیمت مسکن در سال های اخیر، حتی در راکدترین دوره‌ها مستعد افزایش بوده است.

عقبایی، نائب رییس اتحادیه املاک می گوید امسال سال جهش قیمت مسکن نیست چرا که قیمت‌ها آن قدر افزایش یافته که حتی طبقه متوسط نیز در برخی موارد نمی توند تقاضای خرید خود را وارد بازار کند. این وضعیت نشان می دهد امسال، تا پایان نیمه اول رکود در کام بازار مسکن باقی خواهد ماند.

همچنین بخوانید

 از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد ساخت و ساز در مناطقی از تهران که قیمت مسکن درآن به طور متوسط کمتر از ۱۵ میلیون تومان است رونقی جدی را تجربه می کند. شاید اگر کرونا نبود، این نوروز پرکارترین نوروز برای بساز- بفروش ها در مناطق میانی شهر محسوب می شد اما از راه رسیدن کرونا سبب شد بسیاری از پروژه ها تعطیل شود تا کار به آینده پس از کرونا موکول شود. به استناد افزایش ساخت و ساز نیز می توان انتظار داشت با رشد عرضه نیز ترمز افزایش قیمت مسکن در تهران کشیده شود.

 بازار مسکن ایران با قیمت های چند میلیونی در مناطق متوسط و چند ده میلیونی در مناطق مالی شهر تهران روبروست، این افزایش شدید قیمت در سال ۹۷ و از سرگیری رشد قیمت ها در نیمه دوم سال ۹۸ سبب شد بازار مسکن به یکی از سودده ترین بازارها برای سرمایه های سرگردان بدل شود.

 رشد قیمت ها البته در حدی بود که بار دیگر زمینه را برای خزیدن این بازار در لاک رکود فرهم نماید.

 پرطرفدارترین واحدها را بشناسید

کوچک، به قیمت رسیده، این د واژه می‌تواند انگیزه خریدار را برای تماس با آگهی دهنده فراهم کند. هر چند از میانه اسفند ماه بازار معاملات مسکن به خواب زودهنگام بهاری فرورفت اما پیش بینی‌ها نشان می دهد از سه ماهه دوم، با رخت بربستن کرونا از ایران، بار دیگر بازار واحدهای متراژ پایین و البته تا ۵ سال ساخت بار دیگر داغ شود. بسیاری از واحدهای متراژ پایین البته دیگر قواره‌ای و نه متری به فروش می‌رسند چرا که مشتریان با توجه به گرانی بیش از پیش خانه، امکان خرید این دست واحدها را دارا هستند.

برخی فعالان صنفی می‌گویند با توجه به اینکه فروردین ماه، ماه کم فروغ بازار مسکن است، در دو ماه پایانی بهار، تاثیرات اتفاقات رخ داده بر بازار خود را آشکار خواهد کرد.

 بازار کدام واحدها کساد شد؟

کرونا هر چند تاثیری کوتاه مدت بر بازار مسکن و کلیت اقتصاد دارد اما بی تردید مناسبات را حداقل در چند ماه پیش رو تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 شیوع کرونا خرید و فروش واحدهای مسکونی و ویلایی در مناطق خوش نشین و مهاجرپذیر را با سقوطی جدی مواجه کرده است. این روزها کمتر اگهی از فروش ملک در مناطق شمالی و ویلایی کشور در فضای مجازی به چشم می خورد و این اتفاق تحت تاثیر شیوع کرونا رخ داده است اما فعالان بازار مسکن نیز معتقدند قیمت ها در بازار واحدهای ویلایی و لوکس، پس از پایان کرونا، قابل تحلیل و استناد می شوند چرا که فعلا فروشنده و خریدار در بازار حضور ندارند. برخی می گویند این رکود بی تردید زودگذر خواهد بود و نیمه دوم سال، بازار معاملات این دست واحدها به راه خواد افتاد که البته با توجه به شرایط پیش بینی نمی شود افزایش قیمت چندانی در راه باشد.

معاملات اسفند چقدر کاهش یافت؟

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سئوال که حجم معاملات مسکن در اسفند چقدر کاهش یافته است؟ گفت:  در این مدت در شهر تهران ۱۱ هزار و ۶۵۳ قرارداد خرید و فروش امضا شد که نسبت به ماه قبل ۲۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در کل کشور نیز طی ۲۶ روز ابتدای اسفند ماه ۹۸ بالغ بر ۵۰ هزار و ۸۰۳ قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که نسبت به همین مدت در بهمن امسال و اسفند سال گذشته به ترتیب ۲۱ و ۲۷ درصد کاهش یافته است.

وی دلیل این کاهش را شیوع کرونا در بازار عنوان کرد و پیش بینی کرد تا خرداد ماه این وضعیت در بازار تداوم داشته باشد. به گفته وی به دلیل تکمیل ظرفیت قیمتی در بازار مسکن، به هیچ عنوان در سال آینده جهش قیمت نخواهیم داشت.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا