امور زیربناییراه و ساختمان

تهدید امنیت غذایی و زندگی بشر از پیامدهای بر هم خوردن تعادل اقیانوس‌ها و اتمسفر

سحر تاجبخش مسلمان رییس سازمان هواشناسی کشور، افزایش رخداد پدیده‌های حدی را ناشی از تغییرات اقلیمی خواند و تهدید امنیت غذایی و زندگی بشر را از جمله پیامدهای بر هم خوردن تعادل اقیانوس‌ها و تمسفر دانست.

به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور تغییر اقلیم را مساله‌ای جهانی خواند و با بیان این‌که دمای جو زمین تا پایان سال ۲۰۱۹ نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی ۱/۱ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است، گفت: این افزایش دما به یک چالش بین‌المللی تبدیل شده است و این مساله تمام رویه ارتباط اقیانوس‌ها با اتمسفر و اتمسفر با زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این رویه را بر هم می‌زند.

او، ذوب شدن یخ‌های قطبی، افزایش تراز آب اقیانوس‌ها، افزایش، تشدید پدیده‌های حدی و رخداد امواج گرمایی و سرمایی را از جمله پیامدهای افزایش دمای کره زمین خواند و با اشاره به این‌که، دانشمندان این موارد را پیامد افزایش دمای کره زمین و از میان رفتن تعادل میان اقیانوس و اتمسفر می‌دانند، افزود: رخداد این پیامدها بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند، امنیت غذایی و زندگی مردم را بر هم بزند که البته تا اندازه زیادی این اتفاق رخ داده است و تعدد رخدادهایی نظیر سیلاب‌ها در دنیا زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و می‌دهد.

رییس سازمان هواشناسی عنوان کرد: ارتباط مستقیم اقلیم با آب است و مدیریت آب‌ به‌ویژه منابع آب شیرین، متاثر از مسائل اقلیمی است و ما نیز در کشور این تجربه را داشته‌ایم. بنابراین سازمان هواشناسی جهانی و سازمان جهانی آب به‌طور مشترک تصمیم گرفتند که با انتخاب شعار "آب و اقلیم" برای سال جاری میلادی، ارتباط این دو حوزه در در سطوح ملی و بین‌المللی، نمود بیشتری داشته باشد و کشورها بتوانند، مدیریت آب و منابع آبی را با ملاحظات تغییر اقلیم انجام دهند و امیدوارم این اتفاق در کشور ما نیز رخ دهد.

او با تبریک روز جهانی هواشناسی به تمام کارکنان این سازمان در سراسر کشور، گفت: سال ۹۸ سال پرچالش و پر از بحران‌های جوی برای ما بود و ما با تمام مشکلات و محدودیت‌ها توانستیم پیش‌بینی‌ها و پیش‌آگاهی‌های لازم را به‌هنگام انجام دهیم که موفقیت در این خصوص مرهون تلاش تمام همکارانمان بود.

تاجبخش با بیان این‌که مساله اقلیم، مساله‌ای مربوط به یک واحد و سازمان خاص در سطح دنیا و کشور نیست، بیان کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی باید با همکاری یکدیگر برای مدیریت مسائل اقلیمی همکاری کنند. اقلیم در دنیا بخش‌های مختلفی دارد و هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم(IPCC) یکی از سازمان‌هایی است که در پایش اطلاعات کمی موارد مرتبط با اقلیم در دنیا مشارکت می‌کند و سازمان هواشناسی، مرجع رسمی این هیئت در کشور است. بنابراین اندازه‌گیری‌ها و ملاحظات کمی در خصوص موارد مرتبط با تغییر اقلمی در کشور توسط این سازمان انجام می‌شود.

او، تولید گازهای گلخانه‌ای را از مهم‌ترین علل تغییرات اقلیمی و افزایش گرمای جهانی خواند و با اشاره به این‌که سازمان‌های متعددی با این مساله دست به گریبان هستند، افزود: بسیاری از دستگاه‌ها در تولید این گازها نقش دارند یا بر آن نظارت می‌کنند. بنابراین این دستگاه‌ها باید با همکاری یکدیگر و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی تلاش کنند تا مقدار تولید گازهای گلخانه‌ای در کشور کاهش یابد. البته این موضوع محدود و منحصر به کشور ما نیست و تمام کشورهای دنیا باید این اقدامات را انجام دهند تا بتوانیم محیط زیستی قابل اعتماد همراه با کاهش رخداد پدیده‌های حدی داشته باشیم و از این رهگذر شرایط زندگی مناسب‌تری برای مردم مهیا کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا