بین الملل

آماده بکارگیری تمام یک تریلیون دلار ظرفیت وام‌دهی خود هستیم

رییس صندوق بین المللی پول پس از برگزاری نشستی از طریق ویدئوکنفرانس اضطراری با سران اقتصادی گروه جی ۲۰ و روسای بانک‌های مرکزی، بیانیه ای صادر کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تارنمای رسمی صندوق بین المللی پول، در بیانیه «کریستالینا جوجیوا» آمده است: هزینه‌های انسانی اپیدمی جهانی ویروس کرونا همین حالا نیز غیرقابل اندازه گیری است و تمامی کشورها باید برای محافظت از مردم و تحدید آثار اقتصادی با یکدیگر همکاری کنند. حالا لحظه همبستگی است که تم و پس زمینه اصلی نشست امروز است.

وی ادامه داد: باید به طور خاص بر سه نکته تاکید کنم. نخست؛ دورنمای رشد اقتصادی جهان: برای سال ۲۰۲۰ منفی است؛ رکودی دست کم به اندازه رکود بحران مالی جهان و یا حتی بدتر اما در سال ۲۰۲۱ انتظار احیا و بهبود داریم. برای رسیدن به این نقطه ضرورت دارد تا قرنطینه و تقویت سیستم‌های بهداشتی را در اقصی نقاط جهان در اولویت قرار دهیم. تأثیر اقتصادی شدید است و خواهد بود اما هرچه سریع‌تر این ویروس را متوقف کنیم، بهبودی و احیا زودتر و قوی‌تر خواهد بود.

جوجیوا ادامه داد: قویاً از اقدامات مالی که بسیاری از کشورها به منظور تقویت سیستم بهداشت و حفاظت از کارگران و شرکت‌های آسیب‌دیده انجام داده اند، حمایت می‌کنیم. از فعالیت‌های بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای تسهیل سیاست‌های پولی استقبال می‌کنیم. این تلاش‌های جسورانه نه تنها به سود یک کشور است بلکه برای اقتصاد جهان منفعت دارد. حتی اقدامات بیشتری نیاز داریم به ویژه در جبهه مالی.

وی گفت: دوم اینکه کشورهای توسعه یافته به طور معمول برای واکنش به بحران در جایگاه بهتری هستند اما بسیاری از بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد با چالش‌های بزرگی مواجه هستند. آنها به شدت از ناحیه جریان خارجی ورود سرمایه آسیب دیده اند و فعالیت‌های اقتصادی خانگی به واسطه پاسخ کشورها به اپیدمی، به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. سرمایه گذاران از زمان آغاز بحران ۸۳ میلیارد دلار از سرمایه خود را از بازارهای نوظهور خارج کرده اند و این بیشترین میزان خروج سرمایه‌ای که تاکنون به ثبت رسیده، محسوب می‌شود. ما به طور خاص نگران کشورهای کم درآمدی هستیم که برای پرداخت بدهی‌های خود در مضیقه هستند؛ موضوعی که با همکاری نزدیک بانک جهانی مشغول کار روی آن هستیم و سوم اینکه ما یعنی صندوق بین المللی پول برای حمایت از اعضای خود چه کاری از دستمان برمی آید؟

جوجیوا افزود: تمرکز ما نظارت دوجانبه و چندجانبه بر بحران و اتخاذ تدابیر سیاستی به منظور تعدیل آثار آن است. بودجه اضطراری را به شدت افزایش خواهیم داد؛ حدود ۸۰ کشور از ما درخواست کمک دارند و ما نیز برای ارائه پاسخی هماهنگ و قدرتمند در حال همکاری نزدیک با مؤسسات مالی بین‌المللی هستیم. ما برای بکار گیری تمام یک تریلیون دلار ظرفیت وام‌دهی خود آماده هستیم و بانک‌های مرکزی بزرگ سوآپ ارزی دوطرفه ای را با برخی از اقتصادهای نوظهور راه اندازی کرده اند. با توجه به بحران نقدینگی، از اعضا می‌خواهیم که سوآپ هار ارزی بیشتری راه اندازی کنند.

وی در پایان گفت: چنین شرایطی، مقاطع فوق العاده و اضطراری هستند؛ بسیاری از کشورها پیش از این اقدامات بی سابقه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند. ما نیز در صندوق بین المللی پول با همکاری تمامی اعضا کار مشابهی را انجام می‌دهیم. بیایید در این اضطرار در کنار هم بمانیم تا از تمام مردم جهان حمایت کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا