اقتصاد کلان

نرخ تورم سال ۹۸ به تفکیک استان ها؛ ایلام رکورددار گرانی شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه سال ۹۸ در بین استان های کشور مربوط به استان ایلام با ۴۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان­ فارس با ۳۰.۷ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مرکز آمار ایران، در اسفند ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=١٣٩۵) به ۲۰۰.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ١.۵ درصد افزایش نشان می ­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان های خراسان رضوی و همدان با ٢.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۰.۵ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۲۲ درصد می­باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٢٩.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان  (١۵.١ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٣۴.٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۴۲ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ فارس (۳۰.۷ درصد) است.

خانوارهای شهری

در اسفند ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (۱۰۰=١٣٩۵) به ١٩٩,۵ رسید که نسبت به ماه قبل ١.۴ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان گلستان با ٢.۶ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان های مازندران ، چهارمحال و بختیاری و بوشهر با ۰.۷ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٢٢.٢ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (۲۹ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (١۵.۵ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای شهری به عدد  ٣۴.۴ درصد رسید . بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام  (۴١.٢ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان  فارس (٢٩.١ درصد) است.

همچنین بخوانید

خانوارهای روستایی

در اسفند ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (۱۰۰=١٣٩۵) عدد ۲۰۶.۲ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ١.٨ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان همدان با ۴.۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۰.۱ درصد کاهش می­باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٢١.١ درصد می­باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ هرمزگان (٣١.۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کردستان (١٣.۵ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای روستایی به عدد ٣٧.٣ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۴۵.۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٣٢.٨ درصد) است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا