اقتصاد کلان

سیاستگذاری تولیدی لازمه جهش در تولید

یک‌ کارشناس اقتصادی معتقد است که امسال سیاستگذاری تولیدی در کشور نقش مهم‌تری خواهد داشت و می‌گوید که دولت برای جهش تولید باید اقداماتی همچون طراحی سیاست‌های جایگزینی برای واردات کالاها و خدمات راهبردی، هدایت یا تخصیص خط اعتباری به سمت بنگاه‌های تولیدی نیمه فعال و فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی را انجام بدهد.   

وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی تحقق شعار سال جاری، گفت: در دو سال گذشته اولویت با سیاستگذاری پولی بود تا بتواند تورم را مهار کند. اکنون با افزایش فشارهای تحریمی، تولید اولویت پیدا کرده و در این زمان نقش سیاستگذاری تولیدی در مقایسه با سیاستگذاری پولی بسیار مهم‌تر است.  

وی با بیان اینکه بنگاه‌های تولیدی هر ساله هزینه‌های استهلاکی دارند و باید با سرمایه‌گذاری جبران استهلاک شود، ادامه داد: متاسفانه تاکنون این امر اتفاق نیفتاده است و از سوی دیگر تحریم‌ها به سمت صادرات غیرنفتی حرکت کرده و ویروس کرونا هم مشکلاتی در کسب‌وکارها ایجاد کرده که در مجموع سال جاری سختی را در پیش داریم و در این سال باید به سمت حفظ تولید و بنگاه‌های تولیدی، جلوگیری از تعطیلی آن‌ها، فعال کردن بنگاه‌های تولیدی تعطیل شده و تولید کالاها و خدمات راهبردی حرکت کنیم.  

همچنین بخوانید

ضرورت اولویت سیاست‌های انبساطی در سال ۹۹

در ادامه این کارشناس اقتصادی، بیان کرد: در سال ۹۹ ماموریت سیاستگذاری تولیدی در کشور به مراتب از سیاستگذاری پولی مهم‌تر خواهد بود و مقابله با رکود اقتصادی و تقویت رشد اقتصادی بسیار مهم‌تر از کنترل تورم و نرخ ارز خواهد بود. در نهایت در سال جاری ممکن است که سیاست‌های انبساطی از سیاست‌های انقباضی مهم‌تر باشد.  

شقاقی افزود: در دو سال گذشته رویکرد سیاستگذاری پولی، سیاست‌های انقباضی از جمله کاهش سرعت گردش پول و مدیریت ریال بود، ولی شاید در سال جاری سیاست‌های انبساطی دولت بسیار مهم‌تر از سیاست‌های انقباضی باشد.  

حفظ بنگاه‌های تولیدی در گرو هدایت اعتبار به سمت آن‌ها

وی با بیان اینکه حفظ بنگاه‌های تولیدی نیازمند هدایت اعتبار به سمت آن‌ها است، خاطرنشان کرد: نیازمند اتخاذ سیاست‌های انبساطی در برخی حوزه‌های تولیدی هستیم تا بنگاه‌های تولیدی نیمه فعال یا تعطیل را فعال کنیم و باید برخی بنگاه‌های تولیدی جدید در جهت تولید کالاها و خدمات راهبردی ایجاد شود که این موارد به سرمایه در گردش نیاز دارد.  

این استاد دانشگاه درباره نقش دولت در تحقق شعار سال جاری، توضیح داد: دولت چون سیاستگذار است باید اقداماتی همچون طراحی یک نقشه راه مشخص برای سیاست جایگزینی واردات کالاها و خدمات راهبردی، هدایت یا تخصیص خط اعتباری به سمت بنگاه‌های نیمه فعال تولیدی، فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی برای تامین قطعات و تجهیزات برخی از بنگاه‌های تولیدی که به دلیل مشکلات مواد اولیه، واسطه‌ و سرمایه‌ای نیمه فعال شده‌اند، انجام بدهد.   

ایجاد بنگاه‌های تولیدی کالاها و خدمات راهبردی برای کاهش واردات آن‌ها

شقاقی درباره تفاوت رونق تولید (شعار سال ۱۳۹۸) با جهش تولید (شعار سال جاری) نیز، بیان کرد: از آنجا که اصلی‌ترین هدف تحریم‌ها ضربه زدن به تولید است، زیرا کاهش تولید موجب افزایش بیکاری، تورم، تقاضا، هرج و مرج و بی‌انضباطی می‌شود؛  هدف از رونق تولید در سال گذشته این بود که برخی از بنگاه‌های تولیدی نیمه فعال یا تعطیل شده را به چرخه اقتصادی بازگرداند.  

وی در پایان سخنانش، افزود: در سال جاری باید در کنار فعال کردن بنگاه‌های تولیدی تعطیل یا نیمه فعال بتوانیم بنگاه‌های تولیدی را برای تولید کالاها و خدمات راهبردی ایجاد کنیم تا وابستگی ما به واردات کالاها و خدمات راهبردی به حداقل برسد زیرا، منابع ارزی ما برای واردات محدود است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا