انرژی

سقوط قیمت نفت ازسرگرفته شد

روند بهبود قیمت نفت با افزایش شواهد نابودی تقاضا بر اثر شیوع ویورس کرونا که تصویب بسته کمک اقتصادی در آمریکا را تحت الشعاع قرار داد، تضعیف شد و قیمتها در روز پنج شنبه کاهش پیدا کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت در نیویورک که در سه روز گذشته ۹ درصد افزایش پیدا کرده بود، حدود دو درصد کاهش یافت. سنای آمریکا پس از چندین روز مذاکرات فشرده، بسته محرک اقتصادی دو تریلیون دلاری را تصویب کرد و کنگره را برای تصویب سریع این لایحه و ارسال آن به رییس جمهور برای امضا و تایید نهایی تحت فشار قرار داد.

شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان به مرز نیم میلیون نفر نزدیک شده است و هند بزرگترین قرنطینه جهان را وضع کرده است. بانک گلدمن ساکس هشدار داده که تقاضا برای نفت ممکن است در ماه آینده حدود ۱۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. این افت شدید تقاضا شوک بی سابقه ای به سیستم پالایش جهانی وارد خواهد کرد زیرا ظرفیت مخازن فرآورده های نفتی تا چند هفته دیگر به سطح اشباع می رسد.

همچنین بخوانید

گلدمن اعلام کرده که مازاد عرضه نفت در سه ماهه دوم امسال ممکن است به میزان سطح تولید اوپک باشد.

تحلیلگران گلدمن ساکس اظهار کرده اند اگرچه کاخ سفید عربستان سعودی را برای رها کردن برنامه سرازیر کردن نفت به بازار تحت فشار قرار داده است اما هر گونه توافق میان آمریکا و روسیه بسیار دیر و بسیار اندک خواهد بود. طبق ارزیابی یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت خاورمیانه، پالایشگاههای نفت هند آماده کاهش میزان پالایش نفت به نصف نرخ معمول می شوند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره اظهار کرد: ما شاهد خواهیم بود قیمت وست تگزاس اینترمدیت در سطح ۲۰ دلار یا حتی ۱۵ تا ۱۷ دلار خواهد بود زیرا همه روی تاثیر شیوع ویروس کرونا متمرکز شده اند. بازار همچنان شاهد افت تقاضا خواهد بود و در خصوص ازسرگیری تجارت و سفر همه محتاط می شوند.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۱.۶ درصد کاهش، به ۲۴ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص که روز گذشته با دو درصد افزایش بسته شده بود، در ماه جاری تاکنون ۴۶ درصد سقوط پیدا کرده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت که روز چهارشنبه ۰.۹ درصد افزایش داشت، در معاملات روز جاری ۰.۶ درصد افت کرد و به ۲۷ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت اکنون با شاخص قیمت نفت آمریکا سه دلار و ۱۱ سنت اختلاف دارد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت در آمریکا طی هفته گذشته نزدیک به رکورد بالایی ماند. ذخایر نفت آمریکا برای نهمین هفته افزایش پیدا کرد و به ۴۵۵ میلیون بشکه رسید که طولانیترین روند رشد ذخایر از نوامبر سال ۲۰۱۸ تاکنون به شمار می رود. به گفته ادوارد مویا، تولیدکنندگان نفت شیل احتمالا تلاش می کنند برای بقا مبارزه کرده و درآمدزایی کنند بنابراین میزان عرضه کاهش چندانی پیدا نکرده است.

در این بین، اعتبار مورد نیاز برای برنامه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای پر کردن ذخایر استراتژیک که با هدف کمک به تولیدکنندگان نفت آمریکایی انجام می گیرد، نتوانست سهمی از بسته محرک اقتصادی اخیر دریافت کند اما ممکن است به شکل دیگری فراهم شود.

بانک فدرال رزرو دالاس اعلام کرده که فعالیت در میادین نفتی آمریکا به پایینترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ذخایر بالای نفت و قیمتهای پایین باعث شده است ونزوئلا تعطیلی چاههای نفت را مورد بررسی قرار دهد. چنین اتفاقی به وخامت اوضاع اقتصادی این کشور آمریکای جنوبی اضافه خواهد کرد.

گروه انرژی انی ایتالیا اعلام کرد به دلیل شرایط به وجود آمده از شیوع ویروس کرونا و افت شدید قیمتهای کالا قصد دارد هزینه سرمایه خود را امسال حدود دو میلیون یورو معادل ۲.۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۵ میلیارد کاهش داده و به سه میلیارد یورو برساند. همچنین هزینه های عملیاتی خود را امسال ۴۰۰ میلیون یورو کاهش می دهد.

شرکت دولتی کویت پترولیوم هم به همه زیرمجموعه های خود اعلام کرده است هزینه سرمایه و هزینه عملیاتی خود در سال میلادی جاری را به دلیل افت بی سابقه قیمتهای نفت کاهش دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا