بورسبورس اوراق

سال نو و انتظارات از شاگرد اول اقتصاد ۹۸

بورس اوراق بهادار تهران، سال ۹۸ با ثبت رشد ۱۸۷درصدی شاخص کل ، شاگرد اول اقتصاد کشور شد ؛ مساله ای که انتظارات در سال جدید را از بازار سرمایه افزایش داده است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه سنا اظهار داشت: در سال ۹۸ بورس تهران یک سال رویایی و تاریخی را پشت سر گذاشت که در همه زمینه ها شاهد درخشش و رکورد شکنی بود. در سال گذشته ارزش بازار حدودا ۲.۶برابر شد و از نظر بازدهی توانست بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس ها (WFE)، رتبه دوم در بین اعضای این فدراسیون و رتبه اول در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به‌دست آورد.

وی خاطر نشان کرد: یک فاکتور دیگر هم ارزش معاملات است که در سال گذشته به رقم باورنکردنی ۵۱۲ هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران رسید. اگر به این آمار افزایش ۲۲۰درصدی ارزش بازار فرابورس و ارزش ۳۲۴هزار و ۱۹۷میلیارد تومانی معاملات این بازار را اضافه کنیم که رشدی ۲۱۹درصدی را تجربه کرده است در می یابیم که از هر نظر سال ۹۸یک سال رویایی برای بازار سرمایه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته مهم در این میان افزایش مشارکت افراد در بازار سرمایه است که برمبنای عرضه های اولیه به رقم ۲میلیون نفر در حال نزدیک شدن است آمار خریداران در فرابورس نیز به رقم ۷۵۵هزار نفر حقیقی و حقوقی رسیده است که رشد ۴۵درصدی را نشان می دهد این به آن معنا است که بورس برای شمار بیشتری از افراد جذابیت پیدا کرده و در اقتصاد کشور جایگاه مهمتری به دست آورده است.

دارابی ادامه داد: به خاطر همین آمار کمی، بورس اینک در سال جهش تولید اهمیت دوچندانی در تحقق منویات مقام معظم رهبری دارد و باید تلاش کرد همان طور که در سال گذشته بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۹۸ یعنی رونق تولید تلاش کرد اینک نیز لازم است تا از پتانسیل این بازار برای تقویت اقتصاد بنگاه ها و افزایش تولید استفاده شود.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه در سه سطح تامین سرمایه بنگاه ها برای اهداف بلند مدت نظیر توسعه فعالیت، بستر سازی خرید و فروش مواد اولیه و محصول در بورس های انرژی و کالا و همچنین تامین مالی کوتاه مدت تولید براساس اوراق و ابزارهای مختلف مالی می تواند نقش آفرین باشد، تاکید کرد: بازار سرمایه با اتکا به جایگاه کسب شده در سال ۹۸ و پتانسیل دانش و تجربه فراهم شده در بازار و فعالان آن اینک می تواند در صف اول تحقق جهش تولید بنگاه های تولیدی باشد و از این نظر باید تمام امکانات بالفعل و بالقوه بازار در راستای تحقق این شعار قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور در سال ۹۹ و موضوع شیوع بیماری کرونا خاطر نشان کرد: به دلیل افت بهای نفت، بازار سرمایه احتمالا تا پایان این بحران به سمت شرکت های دارای بازار داخلی گرایش خواهد داشت .

دارابی گفت: بانک ها و شرکت های حوزه فعالیت های مالی، صنایع دارویی، شوینده، خدمات ارتباطی و اینترنتی و پرداخت کارتی،صنایع غذایی و  مصرف کنندگان مواد خام در گروه تجهیزات و خودروسازان احتمالا موج اول اقبال بازار در فصل بهار را به خود اختصاص خواهند داد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا