اقتصاد کلان

جهش تولید نیازمند انعطاف‌پذیری در اقتصاد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه جهش تولید مستلزم ایجاد جهشی در انعطاف‌پذیری اقتصاد است، گفت: دولت باید نقش انعطاف‌پذیری در اقتصاد را ایفا کند و اگر برای بخش خصوصی انگیزه‌های بلندمدت ایجاد شود به نحوی که برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای تولید و سرمایه‌گذاری انجام بدهند، می‌توان به تحقق جهش تولید امیدوار بود. 

علی مزیکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحقق جهش تولید در سال جاری اظهار کرد: موانع تولید در ایران معمولا شامل موانع داخلی و خارجی می‌شود که ارتباط با خارج از کشور به وسیله انعطاف‌پذیری اقتصاد یک کشور شکل می‌گیرد. انعطاف‌پذیری اقتصاد مربوط به واکنش آن به اتفاقات و شرایطی است که خارج از اراده رخ می‌دهند. 

وی ادامه داد: متاسفانه ما چه در عرصه خارجی (ارتباط با دنیا) و چه در عرصه داخلی اقتصاد انعطاف‌پذیری نداریم. تولید در سیاست‌های ما اصالت ندارد.

تحقق جهش تولید با جهش در انعطاف‌پذیری اقتصاد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به جهش در تولید برسیم باید جهشی در انعطاف‌پذیری اقتصاد ایجاد شود، گفت: دولت باید نقش انعطاف‌پذیری در اقتصاد را در راستای جهش تولید ایفا کند و اگر برای بخش خصوصی انگیزه‌های بلند مدت ایجاد شود به نحوی که برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای تولید و سرمایه‌گذاری انجام بدهند، می‌توان به تحقق جهش تولید امیدوار بود. 

مزیکی درباره رسیدن به رونق تولید در سال گذشته، توضیح داد: در بعد داخلی تاثیر اساسی در رونق تولید رخ نداد ولی با توجه به اینکه از خارج تحت فشارهای اقتصادی قرار گرفته بودیم، دولت مجبور شد که یکسری انعطاف‌های به خرج بدهد.

شکل‌گیری رونق نسبی در تولیدات سال گذشته 

وی افزود: وقتی که درآمدهای دولت‌های ایرانی محدود می‌شود، یکسری انعطاف‌هایی به خرج می‌دهند که در نهایت بخش خصوصی انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشد که در سال گذشته این اتفاق افتاد؛ ولی به نظر نمی‌رسد که این امر یک سیاست تعیین شده بود، بلکه یک سیاست تحمیلی به دلیل فشارها و تحریم‌های اقتصادی بود و فارغ از ارتباط با خارج یک رونق تولیدی در اقتصاد شکل گرفت.

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنانش درباره تفاوت رونق تولید (شعار سال گذشته) و جهش تولید (شعار سال جاری)، اظهار کرد: جهش تولید از رونق تولید بسیار بزرگ‌تر است. رونق تولید به این معنی است که در مسیر افزایش تولید حرکت کنید، در حالیکه جهش تولید یعنی یک حرکت ناگهانی در افزایش تولید رخ بدهد که این امر نیازمند تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی و تولیدی است‌.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا