امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای تحقق شعار سال

مجری طرح سامانه ملی نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ریزی این وزارتخانه ها برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «عباس زارع» در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری افزود: ظرفیت های بسیار خوبی از حیث تنوع اقلیمی، منابع آب و خاک و بسیاری موارد در کشور وجود دارد که می توان در چنین بستری انواع محصولات کشاورزی را تولید و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه کرد.

وی اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق شعار سال به تناسب ظرفیت های موجود کشور در حال برنامه ریزی است.

همچنین بخوانید

مجری طرح سامانه ملی نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهارامیدواری کرد که این وزارتخانه در سال جهش تولید ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به متوسط سال های گذشته سامانه های نوین آبیاری را در کشور توسعه دهد.

وی افزود: توسعه سامانه های نوین آبیاری یکی از عوامل موثر در افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آب و خاک در جهت تولید پایدار محصولات کشاورزی در کنار سایر پارامترهاست.

زارع اظهارداشت: اثربخشی سامانه های نوین آبیاری در سطح مزارع شامل افزایش راندمان آبیاری، کاهش تلفات و توزیع یکنواخت آب، ارتقا بهره وری آب کشاورزی و تامین امنیت غذایی، تسکین مشکلات ناشی از بحران کم آبی، کاهش تبعات محیطی و اجتماعی خشکسالی‌ ها، مصرف بهینه آب، افزایش تولید، محرومیت زدایی و حمایت از اقشار مولد جامعه است.

وی ادامه داد: توسعه عمودی در بخش کشاورزی از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است چرا که به دلیل محدودیت منابع آب و خاک در کشور دیگر ظرفیت توسعه بخش کشاورزی به صورت افقی وجود ندارد و باید بهره وری را بالا برد.

مجری طرح سامانه ملی نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی به کمک مقام معظم رهبری برای اجرای طرح های مهم آب و خاک از جمله طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور اشاره کردو افزود:معظم له اجازه فرمودند از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح برداشت شود و هر سال هم صددرصد منابع صندوق تخصیص پیدا می کند.

وی اظهارداشت: مقام معظم رهبری سال گذشته نیز اجازه دادند ۱۵۰ میلیون یورو برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری از صندوق توسعه ملی برداشت شود.

زارع بیان داشت: آبیاری موضعی و قطره ای که بالاترین راندمان را دارد بیشترین یارانه و کمک بلاعوض در موافقت نامه منظور شد که برای هر هکتار ۱۷.۵ میلیون تومان بصورت بلاعوض به کشاورزان متقاضی پرداخت شود.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: برای سال ۱۳۹۹ هم پیش بینی شده از منابع صندوق توسعه ملی علاوه بر بودجه سنواتی به این طرح کمک شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا