بورسبورس اوراق

چشم انداز مثبت معاملات پسته بورسی در سال جهش تولید

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کرمان با اعلام شروع مطلوب و رضایت بخش معاملات پسته در بورس کالا طی سال گذشته گفت: راه اندازی صندوق محصولات کشاورزی، آغاز و رونق معاملات نسیه پسته، برنامه ریزی برای ‌افزایش حجم معاملات آتی وگواهی سپرده پسته در کنار شفافیت قیمتی ایجاد شده و معافیت مالیاتی، از جمله اقداماتی است که چشم انداز مثبتی را پیش روی معاملات پسته در بورس کالا قرار می دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) و به نقل از کالاخبر، حمید عزت‌آبادی پور در خصوص عملکرد بورس کالا در حوزه کشاورزی گفت: محصولات کشاورزی پذیرش شده در بورس مانند زعفران و پسته از مهم ترین محصولات صادراتی کشور هستند که معاملات آنها در بورس کالا شکل گرفته و این معاملات کمک قابل توجهی به بازار این محصولات کرده است به طوری تابلوی بورس باعث شده تا قیمت ها اطلاع رسانی شده و از کاهش یا افزایش کاذب قیمت محصول جلوگیری شود که در سال جاری با توسعه بازار مالی پسته و زعفران، حجم قابل توجهی از معاملات بازار به این ابزارهای مالی اختصاص داده می شود.

حمید عزت‌آبادی پور به راه اندازی ابزارهای مالی قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی پسته اشاره کرد و گفت: پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا به شفافیت بازار و کشف قیمت واقعی کمک کرده و با توجه به صادراتی بودن این محصول، بورس مزایای متعددی برای باغداران، واسطه ها و صادرکننده ها دارد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین مزیت های عرضه محصولی همچون پسته در بورس کالا، استفاده از معافیت مالیاتی بر روی معاملات گواهی سپرده کالایی است، تصریح کرد: معافیت مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی به عنوان یک مزیت برای فعالان بازار پسته است و امکان توثیق این اوراق به عنوان ضمانت جهت تامین مالی از شبکه بانکی فراهم می شود این در حالی است که در بازار سنتی این امکان برای باغداران فراهم نیست که برمبنای محصول برداشت شده تامین مالی کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر راه‌اندازی صندوق‌های کالایی با هدف تأمین منابع مالی، موردنیاز معاملات بورس بوده که ویژگی خاص آن مشارکت کشاورزان در صندوق‌ها و ورود آن‌ها به سرمایه گذاری در بازار محصول خودشان است؛ همچنین در این میان حلقه صادراتی بورس کالا نیز در حال پیگیری است تا عرضه‌های صادراتی نیز صورت بگیرد.

عزت آبادی پور خاطرنشان کرد: به کمک قراردادهای آتی، افرادی که ریسک پذیر هستند می توانند با منابع مالی کمتر محصول موردنیاز خود برای آینده را پیش خرید کرده و ضمن پوشش ریسک نوسانات قیمتی احتمالی در آینده، برای تجارت خود را برنامه ریزی کنند. 

جذابیت معاملات نسیه پسته

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کرمان با بیان اینکه حوزه محصولات کشاورزی نیازمند ابزارهای متناسب با نیاز بازار سنتی است، گفت: در بازار سنتی پسته، معاملات نسیه وجود دارد و نیازداریم تا معاملات نسیه در بورس نیز برای این محصول راه اندازی شود بنابراین اگر بخواهیم محصولات کشاورزی از بازار خوبی برخوردار شوند، باید معاملات نسیه را برای محصولات کشاورزی از جمله پسته را ایجاد کنیم و رونق دهیم، چون در بازار نقدی این معاملات وجود دارد.

وی توضیح داد:لذا بهتر است برای محصولات کشاورزی معاملات نسیه در معاملات گواهی سپرده کالایی راه اندازی شود به این مفهوم که کارگزاری ها اجازه اعتبار دادن داشته باشند که این امر می تواند برای توسعه این بازار در این صنعت کمک قابل توجهی کند.

به گفته ی عزت آبادی پور، معاملات نسیه در گواهی سپرده کالایی باعث می شود تا سرمایه گذاران بتوانند گواهی سپرده را به صورت نقدی خرید و به صورت نسیه بفروشند این امر کمک می کند تا منابع زیادی که در بازار سرمایه وجود دارد به کمک معاملات پسته بیاید.

رطب، خرما و مرکبات جنوب در بورس کالا 

وی در خصوص ورود سایر محصولات کشاورزی به بورس کالا گفت: در کنار ورود سایر محصولات کشاورزی به بورس کالا باید تلاش کنیم تا نیازمندی های محصولاتی که وارد بورس شدند را برطرف کنیم.این در حالی است که اتاق بازرگانی کرمان تصمیم گرفت تا رطب، خرما و حتی مرکبات جنوب در بورس کالا پذیرش شود اما ابتدا پسته وارد بورس شد و اکنون توجه مسئولان استان را به خود جلب کرده است که در صورت موفقیت، سایر محصولات نیز وارد می شوند.

عزت آبادی پور ادامه داد: زمانیکه فعالان اقتصادی بخش پسته مطمئن باشند که تسهیلات بهتر و شفاف تری در بورس وجود دارد، تقاضا برای انجام معاملات در بورس افزایش می یابد زیرا جامعه کشاورزی مرتب یکدیگر را رصد می کنند و در صورت مشاهده مزایای معامله در بورس قطعا تمایل دارند که در بورس پذیرش شوند. 

وی در پایان عنوان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک میزان معاملات به خصوص معاملات آتی بیشتر بشود و به ‌تدریج، انگیزه کشاورزان برای فروش محصول باکیفیت‌تر خود در بورس افزایش چشمگیری یابد زیرا عرضه بورسی منافع آنان را بهتر و بیشتر تأمین می‌کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا