بانکبانک و بیمه

تصمیم‌گیری درباره نحوه فعالیت بانک‌ها/شیوه‌نامه پرداخت اقساط در حال تدوین است

بانک مرکزی قرار است شیوه‌نامه‌ای را درخصوص تعویق پرداخت اقساط تسهیلات تدوین کند و در روزهای آتی نیز تصمیماتی درباره‌ی نحوه استمرار فعالیت بانک‌ها اتخاذ خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بانک‌ها یکی از حیاتی‌ترین ارگان‌های هر کشور هستند و زندگی تمامی شهروندان به آن‌ها وابسته است به نوعی که بروز مشکلات در فعالیت آن‌ها می‌تواند سبب ضربات بزرگی به اقتصاد کشورها شود؛ بنابراین در شرایط بحرانی نیز این ارگان باید کار خود را ادامه دهد.

با شیوع ویروس کرونا در دنیا، بسیاری از کشورها اقدامات خاص محافظتی را برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس به کار بسته‌اند که اغلب شامل تعطیلی اماکن و اداره‌جات غیرضروری یا ادامه فعالیت کارکنان آن به صورت دورکاری است، اما در این شرایط نیز، ارگان‌های حیاتی کشور باید به کار خود ادامه دهند.
پس از ورود ویروس کرونا به ایران، بسیاری از اداره‌جات نیز با تعطیلی یا دورکار کردن کارمندان خود تلاش کردند که جلوی شیوع بیشتر این ویروس را بگیرند، اما فعالیت بانک‌ها با نیروی کمتر ادامه یافت و همین سبب شد تا در همان ابتدا، تعدادی از کارمندان نظام بانکی به این ویروس مبتلا شده و با نهایت تاسف، جان خود را از دست بدهند.
از سوی دیگر، به واسطه مشکلات اقتصادی ایجادشده برای کسب و کارها و مردم، دریافت اقساط تسهیلات بانکی از آن‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسید و ممکن بود که بخش عظیمی از مردم با مشکل مواجه شوند.
در همین راستا، اقداماتی در جهت کاهش مراجعه مردم به شعب بانکی از سوی بانک مرکزی انجام شد تا هم مراجعان و هم کارمندان بانک کمتر در معرض ابتلا به این ویروس باشند.

بر همین اساس، سقف رقم نقل و انتقال بانکی از طریق اینترنت و دستگاه‌های خودپرداز توسط بانک مرکزی افزایش یافت و در صحبت‌های رئیس‌ کل بانک مرکزی نیز تاکید شد که کسب و کارهایی که دچار مشکل شده‌اند و افرادی که تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند، می‌توانند از اسفند تا اردیبهشت، اقساط خود را پرداخت نکنند و این پرداخت بدون لحاظ جریمه با سه ماه وقفه انجام شود.
همتی این را هم گفته بود که اگر بانکی این اقساط را از حساب افراد برداشت کرده، موظف است که آن را به حساب‌شان بازگرداند.
این در حالی است که بخشی از بانک‌ها در ابتدا از این تصمیم بانک مرکزی ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند و همتی نیز گفت که بخش‌نامه‌ها ممکن است با کمی تاخیر به دست برخی بانک‌ها برسد و این موضوع برای افرادی که اقساط‌شان پرداخت نمی‌کنند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

شب گذشته نیز، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها گفت: نحوه حفاظت از پرسنل بانک‌ها و رعایت اصول بهداشتی یکی از مطالب این جلسه بود که خوشبختانه بانک‌ها تجارب خوبی را طی روزهای اخیر در زمینه اقدامات حفاظتی برای پرسنل‌شان به دست آورده‌اند.
وی افزود: متاسفانه تعدادی از پرسنل بانک‌ها دچار ویروس کرونا شده و به عنوان شهدای خدمت، جانشان را از دست داده‌اند، در عین حال در زمینه استمرار و تعمیق بانک‌داری الکترونیک در راستای کاهش مراجعه مردم به بانک‌ها بحث‌هایی مطرح شد تا بتوان حضور مردم در بانک‌ها را به حداقل رساند؛ چراکه این‌ حضور می‌تواند هم مردم و هم پرسنل بانک‌ها را در معرض خطر قرار دهد.
زالی ادامه داد: در عین حال بحث مهلت سه‌ماهه برای پرداخت اقساط، موضوعی است که بانک مرکزی آن را دنبال می‌کند و در حال تدارک شیوه‌نامه‌ای در این زمینه است، بنابراین بانک مرکزی در چارچوب ستاد مقابله با کرونا تولیت این موضوع را برعهده گرفته است.
به گفته وی، نکته بسیار مهم این بود که بخشی از بانک‌ها با کمبود وسایل حفاظتی مواجه بودند که از مکانیزم‌های جبرانی وزارت بهداشت برای تامین وسایل حفاظتی و فقدان وحدت رویه در زمینه فعالیت شعب نیز گله‌هایی داشتند که قرار شد مجموعه این مشکلات به ستاد ملی مقابله با کرونا منتقل شده و درباره نحوه استمرار فعالیت‌های بانکی در روزهای آینده تصمیم‌گیری شود.

به این ترتیب، ممکن است تغییراتی در نحوه فعالیت بانک‌های کشور در روزهای آتی ایجاد شود و با توجه به گفته‌های زالی به نظر می‌رسد که شیوه‌نامه‌ای نیز از سوی بانک مرکزی برای پرداخت اقساط تسهیلات به بانک‌ها ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا