بین الملل

شوک به بازار نفت زنجیره‌های عرضه جهانی را تحت تاثیر می‌گذارد

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که شوک وارده به بازار نفت، زنجیره‌های تولید جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که بحران جهانی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا در سراسر زنجیره‌های عرضه جهانی نفت احساس خواهد شد و به دیگر بخش‌های انرژی را نیز متأثر می‌کند.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و فشار بیشتر ناشی از شوک عرضه به دلیل پایان دوره توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس»، سبب کاهش مصرف جهانی نفت و سقوط قیمت آن شد.

قیمت نفت با بیشترین زیان در تاریخ، به یک‌چهارم ابتدایی ناپایدار سال ۲۰۲۰ پایان داد و ارزش آن در ماه مارس حدود ۵۵ درصد کاهش یافت و سبب شکسته شدن رکورد کاهش قیمت شد. قیمت‌ها نیز از روز دوشنبه (۱۱ فروردین‌ماه) تاکنون به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ رسیده است.

بر اساس این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حدود ۵ میلیون بشکه نفتی که روزانه در سراسر جهان استخراج می‌شوند، ارزش افزوده کافی را برای جبران هزینه‌های استخراج جذب نمی‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش اعلام کرد که قیمت‌های موجود برای تولید کنندگان غرب کانادا به اعداد تک رقمی رسیده است و نمونه‌هایی از قیمت‌های منفی در دیگر بخش‌های آمریکای شمالی نیز مشاهده می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی دارایی‌های خود را دوباره ارزیابی می‌کنند که احتمالاً منجر به موج دیگری از بسته شدن پالایشگاه‌ها می‌شود.

این آژانس همچنین نسبت به پیامدهای سقوط قیمت نفت بر دیگر بخش‌های انرژی هشدار داد و افزود: یک دوره پایدار از قیمت پایین نفت می‌تواند چشم انداز انتقال انرژی پاک از جمله گاز طبیعی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا