بانکبانک و بیمه

کارنامه موفق بانک مهر ایران در سال سخت اقتصادی

در حالی که سال ۱۳۹۸ از نظر اقتصادی سال سختی بود و بنگاه‌ها و بانک‌های مختلف با دشواری‌های فراوانی روبرو بودند، اما بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانست مانند دو سال قبل از آن، عملکرد مطلوبی بر جای گذارد .

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، رشدی که اکنون تبدیل به یک روند شده و می‌رود تا بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور را به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور تبدیل کند. با هم ببینیم بانک مهر ایران در سال گذشته چه کرده است.

 میزان منابع و افزایش آن، یکی از اصلی‌ترین شاخص‌هایی است که می‌توان عملکرد بانک‌ها را مطابق با آن سنجید و مورد ارزیابی قرار داد. منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۸ به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۶ درصد افزایش داشته است. منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سه سال ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۱۰ هزار میلیارد ریال، ۱۷۰ هزار میلیارد ریال و ۳۰۰ هزار میلیارد بوده که به‌ترتیب رشد ۸۲ درصد، ۵۴ درصد و ۷۶ درصدی را نسبت به سال پیش از خود تجربه کرده است. از خاطر نبریم که رشد نقدینگی کشور در این سال‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و با در نظر گرفتن این پارامتر، باز هم منابع بانک مهر ایران رشدی چشمگیر داشته است. این یعنی رشد منابع بانک واقعی و بیش از رشد نقدینگی کشور بوده است. همچنین به‌علت مستمر و متوالی بودن این رشد قابل توجه منابع در طول سه سال، می‌توان گفت این رشد یک روند بوده و تنها در یک سال و بر اساس سیاست‌ها و اقدامات موقتی نبوده، بلکه نشان از یک استراتژی و چارچوب عملکرد مشخص در این حوزه دارد.

گامی بلند در راستای گسترش دربرگیری عقد قرض‌الحسنه
مصارف بانک نیز که تسهیلات پرداخت شده به مشتریان را شامل می‌شود در سال ۱۳۹۸ به ۲۸۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال ۱۳۹۷ که این عدد ۱۶۴ هزار میلیارد ریال بود، بیش از ۷۱ درصد رشد داشته است. البته این شاخص در سال ۱۳۹۷ نیز نسبت به سال قبل از خود ۶۲ درصد رشد داشته است. این رشد میزان مصارف همپای رشد منابع نشان می‌دهد که بانک مهر ایران متناسب با منابعی که جذب کرده، تسهیلات پرداخت کرده و مطابق رسالت خود که گسترش دربرگیری و ترویج عقد قرض‌الحسنه بوده، گام برداشته است.
تعداد تسهیلات پرداخت شده در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز خود گواهی بر صحت گزاره پیشین است. این شاخص در سه سال یاد شده به‌ترتیب ۷۵۲هزار، یک میلیون و ۲۳۰هزار و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره بوده و در سال ۱۳۹۸ بیش از ۷۸ درصد نسبت به سال قبل از خود رشد داشته است.

خانواده بزرگ بانک مهر ایران
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال گذشته رشد چشمگیری را در تعداد مشتریان خود نیز تجربه کرد که شاید این موضوع اصلی‌ترین عاملی است که رشد منابع این بانک را هم رقم زده است. در سال ۱۳۹۸ تعداد کل سپرده‌های پس‌انداز بانک مهر ایران به ۷.۵ میلیون رسید که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ به‌ترتیب ۶.۵ میلیون و پنج میلیون و ۳۰۰هزار فقره بود. به‌عبارتی در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به‌ترتیب بیش از ۲۲ و ۱۵ درصد رشد در این شاخص را شاهد بوده‌ایم. در سال ۱۳۹۸ تعداد سپرده‌های جاری کل به ۷۰۰ هزار فقره رسید. همچنین تعداد سپرده‌های افتتاح شده در این سال که میزان استقبال مشتریان جدید را نشان می‌دهد، حکایت از اضافه شدن یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر را به خانواده بزرگ بانک مهر ایران را دارد. این افزایش باعث شده که در حال حاضر بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، مجموعاً ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سپرده‌گذار داشته باشد.

چرا بانک قرض الحسنه مهر ایران؟
در بررسی علل افزایش مشتریان این بانک می‌توان موارد مختلفی را برشمرد. اما شاید بتوان سه عامل را به‌عنوان اصلی‌ترین موارد نام برد. نخستین مورد قرض‌الحسنه بودن بانک مهر ایران و کارمزد پایینی است که به تسهیلات اعطایی از سوی این بانک تعلق می‌گیرد. عامل دوم در نظر گرفتن طرح‌های تسهیلاتی مختلف برای طیفی از مشتریان است که بیشترین نیاز را به تسهیلات قرض‌الحسنه داشته‌اند. بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، مددجویان کمیته امداد، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و… از جمله اقشاری هستند که بانک مهر ایران طرح‌های مختلف تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر گرفته است. عامل سوم نیز گسترش چشمگیری ابزارهایی است که در حوزه بانکداری الکترونیک دسته‌بندی می‌شوند. این ابزارها که از افتتاح حساب و درخواست تسهیلات به‌صورت آنلاین و از طریق موبایل را تا احراز هویت بر اساس کارت ملی و اثر انگشت در شعب بانکی در برمی‌گیرد، باعث تسریع در فرآیندهایی است که یک مشتری برای عملیات‌های مختلف بانکی باید انجام دهد. بی‌نیازی از مراجعه به شعب برای بسیاری از امور نیز بر افزایش رضایتمندی مشتریان بانک مؤثر بوده است.
بانک مهر ایران بنا دارد مسیر طی شده را با نگاه به افق‌هایی دورتر طی کند و امید آنکه با اعتماد و یاری مشتریان در گسترش بهره‌مندی از عقد قرض‌الحسنه بیش از پیش موفق باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا