بورسبورس اوراق

بورسی ها کرونا نمی گیرند؟!

بازار سرمایه ای ها از جمله افرادی بودند که کرونا نه تنها آن ها را دورکار نکرد، بلکه با اینکه از سوی سازمان بورس اعلام شده است که بورسی ها می توانند با یک سوم کارمندان خود فعالیت کنند، به نظر می رسد کارکنان نهادهای مالی بازار سرمایه ملزم هستند به طور کامل در محل کار خود حاضر شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بازار سرمایه امروز درحالی هفتمین روز معاملات خود در سال جاری را آغاز کرده است که بسیاری از ارکان این بازار که در قسمت های مختلف از جمله کارگزاری ها، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، سبدگردان ها، شرکت های تامین سرمایه و…. از اینکه باید به صورت صد در صدی در محل کار خود حضور یابند گله دارند.

کارکنان نهای مالی بازار سرمایه موظف هستند هر روز و به صورت صد در صدی در محل کار خود حاضر شوند و چنانچه فردی درخواست مرخصی کند،  تحت عنوان “مرخصی استحقاقی”  موفق به اخذ مرخصی می شود. این درحالی است که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بر حضور یک سومی کارکنان در محل کارشان تاکید کرده است. همچنین فرماندار تهران اعلام کرده است که تا ۲۰ فرودین ماه یک‌سوم کارکنان در محل کار حاضر می‌شوند و بقیه دورکاری می‌کنند یا به مرخصی می‌روند و مرخصی آنها جزو مرخصی استحقاقی محسوب نمی‌شود.

ابلاغیه سازمان بورس مبنی بر حضور حداقلی کارمندان

در این راستا، یاسر فلاح-مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار- در گفت و گو با ایسنا، از ابلاغیه این سازمان به شرکت های کارگزاری خبر داد و گفت: سازمان بورس ابلاغیه ای خطاب به همه شرکت های کارگزاری صادر کرده است مبنی بر اینکه که این شرکت ها درمورد بحث دورکاری کارکنان همراهی کنند به طوریکه می توانند با یک سوم نیورهای خود فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در این ابلاغیه به شرکت های کارگزار اجازه داده شده است که درصورتی که نتوانند امکانات بهداشتی و شرایط ایمنی لازم را در شعب خود فراهم کنند، شعب را تا عادی شدن شرایط یا تا زمانی که بتوانند امکانات بهداشتی را تامین کنند، تعطیل کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار به این سوال که اگر کارگزاری ها صد در صد نیروهای خود را به کار بگیرند، تخلف کرده اند؟ پاسخ داد: این موضوع تخلف محسوب نمی شود اما این شرکت ها باید بر اساس ابلاغیه نهاد ناظر و همچنین مواردی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده است دستورات را اجرا کنند.

زیرساخت های دورکاری وجود ندارد

این درحالی است که سعید اسلامی-دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری-در گفت و گو با ایسنا، درمورد حضور کارمندان نهادهای مالی در محل کار، اظهار کرد: دغدغه کارکنان نهادهای مالی را چندین مرتبه با سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین در حاشیه شورای عالی بورس مطرح کردم. نظر دوستان در سازمان این است که بورس هم مشابه بانک ها و بیمه ها در دسته نهادهای مالی قرار می گیرد و نهادها می توانند با یک سوم نیروهای خود کار کنند.

وی با تاکید بر اینکه شیوع کرونا باعث تعطیلی بورس های دنیا نشد، گفت: بورس فرم سمبلیک هم دارد. بخشی از خدمات به ویژه در حوزه کارگزاری ها  به صورت آنلاین به مشتری داده می شود اما نگرانی درمورد سلامت کارکنان نهادهای مالی وجود دارد. بعضی از مدیران نهادها موافق ادامه فعالیت نهادها هستند. باید به این نکته توجه داشت که نهادهای مالی عمدتا بزرگ نیستند. برای مثال شرکت های مشاور سرمایه گذاری حدود ۳۰ پرسنل دارند و اگر قرار باشد چالش کرونا همچنان ادامه دار باشد، چگونه می توان با یک سوم کارمندان به کار ادامه داد؟

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری  با اشاره به مباحثی که درمورد دورکاری کارمندان مطرح می شود، اظهار کرد: بحث دورکاری مطرح است اما زیرساخت های دورکاری وجود ندارد. زمانی که دو سوم پرسنل دورکاری می کنند سطح فعالیت آن بنگاه کاهش پیدا می کند.

اسلامی با تاکید بر اینکه سلامت کارکنان بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: زمانی که کارمندان در محل کار خود حاضر می شوند، هم باید به موضوع رفت و آمد آنها توجه کرد و هم تعاملی که با همکاران خود دارند. از سوی دیگر  برخی نهادها ارتباطات بیشتری با ارباب رجوع دارند و باید ملاحظات بیشتری داشته باشد. در این راستا تلاش شده است پروتکل های سلامت و بهداشت برای نهادهای مالی تهیه شود.

وقتی بازار سرمایه تعطیل نیست، نهادهای مالی هم نمی توانند تعطیل کنند

وی تاکید کرد: با همه این اوصاف زمانی که مجموعه بازار سرمایه تعطیل نیست نهادهای مالی هم نمی توانند تعطیل کنند. اینکه بخواهند با یکم سوم نیرو فعالیت کنند، کار را دشوار می کند. از سوی دیگر بخش بزرگی از این نهادها مانند شرکت های مشاور سرمایه گذاری، شرکت های سبدگردان، گروه های خدمات مالی و… با سرمایه خودشان کار می کنند و معتقدند باید به کار ادامه داد.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه این کانون از نظر قانونی نمی تواند درخواست تعطیلی کارمندان را در شرایطی که فعالیت بازار سرمایه ادامه دارد، بدهد، ادامه داد: تا زمانی که بازار باز است پرسنل بازار سرمایه باید در محل کار خود حاضر باشند. اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا به این نتیجه برسد که فعالیت نهادهای مالی به سلامت عمومی جامعه لطمه می زند و تصمیمی در این راستا اتخاذ کند، بازار سرمایه هم به آن عمل خواهد کرد. از سوی دیگر تعطیلی بازار سرمایه می تواند اثرات روانی زیادی بر اقتصاد کشور داشته باشد.
نمی توان مردم را بی جواب گذاشت
همچنین حمیدرضا مهرآور- عضو هیات مدیره کانون کارگزاران- در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه کارگزاران پاسخگوی مردم هستند، اظهار کرد: نوع فعالیت ما به صورتی نیست که بتوان با یک سوم کارمندان به کار ادامه داد. ما پاسخگوی مردم هستیم  و تا زمانی که فعالیت بازار سرمایه ادامه دارد نمی تواند گفت کارمندان حضور نداشته باشند. اگر واحد مالی در محل کار حضور نیابد و مشتری چک خود را بخواهد، چه می توان کرد؟
وی گفت: برای برخی شغل ها امکان دورکاری وجود ندارد زیرا باید جوابگوی مردم باشیم. شرایط ما رقابتی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا