ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

"اسپیس ایکس" استفاده از یک برنامه کنفرانس ویدئویی را ممنوع کرد

شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس در پی هشدار پلیس فدرال آمریکا مبنی بر وجود یک شکاف امنیتی در برنامه برقراری کنفرانس تصویری، استفاده از این برنامه را برای کارکنان خود ممنوع کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از آی ای، به گزارش رویترز، شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) استفاده از برنامه برقراری کنفرانس ویدیوئی موسوم به “زوم”(Zoom) را بنا به آنچه نگرانی‌های جدی در مورد حریم شخصی و امنیت این برنامه ذکر کرده، ممنوع اعلام کرده است. این خبر چند روز پس از آن منتشر شده است که پلیس فدرال آمریکا(FBI) هشداری درباره این برنامه اعلام کرد.

شرکت اسپیس ایکس در تاریخ ۲۸ مارس با ارسال ایمیلی به کارمندان خود اطلاع داد که این برنامه غیرفعال شده است. در این ایمیل آمده است: ما می‌دانیم که بسیاری از ما از این ابزار برای برقراری کنفرانس‌ها و پشتیبانی جلسات خود استفاده می‌کردیم. لطفا از این پس به جای این برنامه از روش‌های ارسال ایمیل، متن یا تماس تلفنی به عنوان جایگزین برای ارتباط استفاده کنید.

همچنین بخوانید

دفتر تحقیقات فدرال بوستون چندی پیش با بیان دو واقعه در ماساچوست، هشداری را در مورد برنامه “زوم” اعلام کرد.

این دفتر نوشت: اواخر ماه مارس ۲۰۲۰، یک دبیرستان در ماساچوست گزارش داد که در حالی که یک معلم کلاس آنلاین خود را با استفاده از این نرم‌افزار برگزار کرده بود، یک فرد یا افراد ناشناس به این ویدئو کنفرانس ملحق شده‌اند. این فرد به معلم ناسزا می‌گوید و آدرس خانه وی را اعلام می‌کند.

این دفتر در ادامه نوشت: یک مدرسه دیگر در ماساچوست نیز گزارش داد که در هنگام برگزاری یک کلاس آنلاین با برنامه “زوم” یک فرد ناشناس به آن دسترسی یافته است. در این واقعه فرد در نمایشگر قابل مشاهده بوده و اقدام به نمایش خال‌کوبی‌های خود کرده است.

“رمزگذاری سرتاسر” (End-to-end encryption) یک سیستم ارتباطی است که تنها افراد دو طرف ارتباط، قادر به خواندن پیام‌ها هستند. در این شیوه ارتباطی، شنود کلیدهایی که برای رمزگذاری مکالمه استفاده می‌شود، برای هیچ فردی از جمله رساننده خدمات اینترنتی و ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی امکان‌پذیر نخواهد بود. در رمزگذاری سرتاسر از آنجا که هیچ شخص دیگری امکان کشف داده‌های در حال مبادله یا ذخیره را ندارد، امکان مراقبت و دستکاری غیرممکن است. به همین دلیل شرکت‌هایی که از شیوه رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کنند، نمی‌توانند پیام‌های مشتریان خود را به مقامات امنیتی ارائه دهند.
در همین حال، سایت خبری “The Intercept” گزارش داد که کنفرانس‌های ویدیوئی برنامه “زوم” رمزگذاری نشده است و “زومیت” نیز به عنوان متولی برنامه “زوم” یک مقاله منتشر کرد که به این مشکلات و نگرانی‌ها اشاره کرد.

در این مقاله آمده است: با توجه به علاقه اخیر به شیوه‌های رمزگذاری، می‌خواهیم با عذرخواهی از سردرگمی‌ای که به دلیل اشتباه پیشنهاد برنامه “زوم” ایجاد کرده‌یم، شروع کنیم. “زوم” همواره سعی در استفاده از رمزگذاری برای محافظت از محتواها در حد امکان دارد. 

در این مقاله در ادامه آمده است: در حالی که ما هرگز قصد فریب هیچ یک از مشتریان خود را نداشتیم، می‌دانیم که بین تعریف رایج رمزگذاری سرتاسر(end-to-end encryption) و چگونگی استفاده ما از آن اختلاف وجود دارد. 

اکنون ممنوعیت استفاده از این نرم‌افزار توسط اسپیس ایکس، مطمئناً کارکنان این شرکت را برای کار از منزل و دورکاری با مشکل مواجه می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا