بورسبورس اوراق

علت دو تغییر جدید در سفارش خرید

روح الله دهقان درباره تصمیمات اخیر و جدید برای افزایش حداقل سفارش خرید سهام از ۱۰۰ به ۵۰۰ هزار تومان و تغییر زمان ارسال دسته سفارش کارگزاران از ۸:۳۰ به ۸:۳۲ دقیقه گفت: از چهارشنبه این هفته ، حداقل ارزش هر سفارش خرید از طریق سامانه معاملات برخط به استثنا عرضه های اولیه ، ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود ولی برای فروش سهام ، محدودیتی نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) و به نقل از بورس پرس، وی ادامه داد: این تغییر با تصمیم ناظر بورس ها گرفته شده تا از این طریق ، ضمن کاهش فشار بر سامانه معاملات ، هزینه هر تراکنش به صرفه باشد و بازار سرمایه هم مانند نظام بانکی شود که تراکنش های پایین و مانند چند صد تومانی ممکن نیست. چرا که انجام هر تراکنشی ، هزینه دارد. از سوی دیگر در برخی موارد مشاهده شده که در سفارش های خرید با حجم های کوچک و پایین ، قصد دستکاری وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر این ، طی سال های اخیر ، قیمت سهام شرکت ها افزایش یافته و ارزش معاملات بیشتر شده است. بنابراین حداقل سفارش خرید ۵۰۰ هزار تومانی ، معقول و منطقی بوده و باعث جلوگیری از ورود سفارش های کم ولی پرتعداد و کاهش فشار بر سامانه معاملات می شود.

دهقان در مورد زمان ورود سفارش های کارگزاران که از شنبه ۱۶ فروردین در فرابورس اجرا شده ، توضیح داد: این رویه هم که موقتی بوده با تصمیم ناظر بورس ها و با هدف رعایت حداکثر انصاف در سفارش های سرخطی گرفته شده و مربوط به سبدهای سرمایه گذاری است که حداقل ۵۰ درصد از سفارش ها را شامل می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا