بورسفرابورس

خیز «صبا» برای فعالیت در اکوسیستم استارتاپی کشور

قرعه نخستین عرضه اولیه سال ۹۹ در بازار سرمایه به نام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین افتاد تا حرکت قطار عرضه‌های اولیه سهام در سال جدید از ایستگاه فرابورس ایران آغاز شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، به زودی قرار است ۱۲ درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در بازار اول فرابورس به روش ثبت سفارش به عموم خریداران اعم از حقیقی و حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری عرضه اولیه شود.

بدین ترتیب چهارشنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۱۰ درصد از سهام این شرکت به تعداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم در دامنه قیمتی ۱۱ هزار ریال تا ۱۲ هزار ریال در نماد «صبا» به عموم خریداران اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود تا زنگ آغازین عرضه‌های اولیه بازار سرمایه در سال جدید به طور رسمی نواخته شود.

شرکت کارگزاری صبا تامین و شرکت تامین سرمایه امین متعهدان خرید این عرضه اولیه هستند تا در شرایط به فروش نرفتن سهام این شرکت، هر کدام به ترتیب ۱۰ و ۴۰ درصد از سهام عرضه شده را خریداری کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز که به تازگی به جمع خریداران عرضه‌های اولیه پیوسته‌اند، می‌توانند روز کاری پس از عرضه اولیه در خریداری ۲ درصد دیگر از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین به تعداد ۳۰۰ میلیون سهم با قیمت ثابت کشف‌شده در فرایند عرضه اولیه مشارکت کنند.

این شرکت سرمایه‌گذاری که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز محسوب می‌شود، فعالیت خود را به عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری در سال ۷۷ آغاز کرد و سپس با توسعه فعالیت‌هایش علاوه بر مدیریت سبد سهام، سرپرستی و مدیریت شرکت‌های تابعه خود که اغلب در حوزه خدمات مالی متمرکز هستند را نیز بر عهده گرفت. به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد شرکت‌های تابعه این هلدینگ یعنی صبا تامین ۱۹ عدد است.

سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در بدو تاسیس ۱۰۰ میلیون ریال بوده است که طی چند مرحله به ۱۵ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. سهامدار اصلی این شرکت، سازمان تامین اجتماعی است و سرمایه‌گذاری صدر تامین، سرمایه‌گذاری دارویی تامین، سرمایه‌گذاری سیمان تامین و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین سهامداران دیگر این شرکت سرمایه‌گذاری هستند.

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، در اهداف بلندمدت خودت ترسیم کرده که با استفاده بهینه از توانمندی‌های بالقوه بازار سرمایه تلاش می‌کند فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری را شناسایی کند و بتواند از این طریق در عرصه بالقوه اکوسیستم استارتاپی کشور نقش موثری ایفا کند.

همچنین، همانطور که در امیدنامه این شرکت اشاره شده، شایسته‌سالاری، کار گروهی، همکاری افقی، شفافیت عملکردی و پاسخگویی به صاحبان سرمایه چهار رکن اصلی فعالیت و ارزش‌های محوری این هلدینگ هستند که با تکیه بر آنها می‌توان چشم‌انداز مثبتی را برای آن متصور شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا