انرژی

چه کشورهایی موافق و مخالف کاهش تولید نفت هستند؟

نفت هفته سرنوشت سازی را پشت سر می‌گذارد، زیرا عربستان سعودی، روسیه و سایر تولیدکنندگان دیوانه‌وار برای تضمین دستیابی به توافق و مهار ریزش قیمت‌ها تلاش می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سران پیمان قبلی محدودیت عرضه اوپک پلاس در روزهای اخیر درباره مقصر اصلی ریزش قیمت‌های نفت به مشاجره پرداختند که باعث شد برگزاری نشست فوق العاده به تاخیر افتاده و از دوشنبه به پنج شنبه موکول شود.

از زمان انحلال اتحاد اوپک پلاس در اوایل ماه میلادی گذشته، بهای معاملات آتی نفت تحت تاثیر اشباع بی رویه عرضه و سقوط تقاضا به میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز، به پایینترین رکورد در ۱۸ سال اخیر سقوط کرد. اگرچه قیمت‌ها تا حدودی بهبود پیدا کرده اما تولیدکنندگان همچنان با چشم انداز کمبود مخازن نگهداری و تعطیلی چاه‌های نفت روبرو هستند.

همچنین بخوانید

توافق میان قدرت‌های نفتی جهان قطعی و مشارکت آمریکا در مذاکرات معلوم نیست. پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی آخرین مواضع کشورهای تولیدکننده اوپک و غیراوپک پرداخته است که از این قرار است:

– عربستان سعودی

تولید نفت: ۱۲ میلیون بشکه در روز

عربستان سعودی در انتظار روشن شدن نتیجه نشست دهم آوریل اوپک و متحدانش در خصوص کاهش تولید، اعلام قیمت فروش رسمی خود برای ماه مه را به پس از برگزاری این نشست موکول کرده است.

شرکت آرامکوی سعودی در تلاش برای کسب سهم بازار پس از انحلال اتحاد اوپک پلاس، عرضه نفت را تا پایان ماه مه در سطح تاریخی بالایی نگه خواهد داشت. این شرکت تولیدش را در نخستین روز آوریل به بالای ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش داد.

عربستان سعودی برای همه روشن کرده است که عمده بار کاهش تولید را برعهده نخواهد گرفت.

– روسیه

تولید نفت: ۱۱.۲۹ میلیون بشکه در روز

روسیه به شرط محدودیت عرضه از سوی آمریکا، حاضر است تولیدش را یک میلیون بشکه در روز یا معادل ۱۰ درصد از تولید مارس کاهش دهد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار کرده که کاهش تولید جهانی ۱۰ میلیون بشکه در روز امکان پذیر بوده و این کشور آماده مشارکت در کاهش تولید به شرط همکاری سایر تولیدکنندگان است.

اما به گفته یکی از منابع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، روسیه حاضر نیست بیشتر از یک دهم از کاهش تولید جهانی را بپذیرد.

– آمریکا

تولید نفت: ۱۳ میلیون بشکه در روز

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته با اعلام میانجیگری میان عربستان سعودی و روسیه برای خاتمه دادن به جنگ قیمت و کاهش تولید ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز، بازار جهانی را غافلگیر کرد و باعث جهش بی سابقه قیمت‌ها شد.

با این حال ترامپ تمایلی برای پیوستن به کاهش تولید نفت نشان نداده است. رییس جمهور آمریکا تهدید کرده که در صورت پایین ماندن قیمت‌ها، روی واردات نفت تعرفه وضع خواهد کرد.

وی در آخرین اظهاراتش روشن کرده که انتظار دارد متحدان سابق در مورد کاهش تولید نفت به توافق برسند.

– برزیل

تولید نفت: ۳.۰۶ میلیون بشکه در روز

شرکت نفتی دولتی پتروبراس یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت بوده که در واکنش به ریزش قیمت‌ها، تنها به کاهش هزینه اکتفا نکرده و تولیدش را کاهش داده است. پتروبراس ماه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که تولید نفت را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و تولید سکوهای پرهزینه در آب‌های عمیق را که در تلاش برای فروش آنهاست، متوقف خواهد کرد. در حالی که غول‌های نفتی مانند شورون و رویال داچ شیل هزینه هایشان را به منظور تقویت وضعیت مالی، کاهش داده اند اما از تعطیلی میادین‌شان خودداری کرده اند.

– نروژ

تولید نفت: ۲.۰۷ میلیون بشکه در روز

نروژ که بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز غرب اروپا است، اعلام کرد اگر تولیدکنندگان بزرگ جهان با محدودیت عرضه موافقت کنند، کاهش تولید نفت خود را بررسی خواهد کرد.

این کشور اسکاندیناوی که تولید نفتش قرار است در چند سال آینده افزایش پیدا کند، از سال ۲۰۰۲ در هیچ کاهش تولید هماهنگی با سایر کشورها مشارکت نکرده و معادل حدود دو درصد از تقاضای جهانی نفت تولید می کند.

– کانادا

تولید نفت: ۵.۸۷ میلیون بشکه در روز

جیسون کنی، نخست وزیر ایالت آلبرتای کانادا اظهار کرده که سونیا سویج، وزیر انرژی آلبرتا در نشست فوق العاده اوپک پلاس برای حل جنگ قیمت نفت و بررسی نحوه مشارکت این ایالت در کاهش تولید شرکت خواهد کرد.

وی اظهار کرد که این ایالت به دلیل محصور بودن در خشکی نمی تواند تاثیر معنی داری روی قیمت‌های جهانی داشته باشد اما آماده مشارکت در تلاش‌ها برای توقف ریزش دیوانه وار قیمت‌هاست.

– عراق

تولید نفت: ۴.۶۲ میلیون بشکه در روز

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، به نتیجه دیدار نهم آوریل تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان خوش بین است.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق اظهار کرد که همه تولیدکنندگان در موقعیت مشابهی قرار گرفته اند و برای دستیابی به هدف مشترک باید همکاری کنند و هر گونه توافق جدید باید از سوی تولیدکنندگان بزرگ خارج از اوپک پلاس مانند آمریکا، کانادا و نروژ حمایت شود.

– امارات متحده عربی

تولید نفت: ۳ میلیون بشکه در روز

امارات متحده عربی که سومین عضو بزرگ اوپک است با الگوبرداری از عربستان سعودی، تولیدش را افزایش داده است.

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) تولیدش را در آوریل به بیش از چهار میلیون بشکه در روز رسانده است در حالی که در مارس ۳.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کرد. امارات متحده عربی در مارس بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت و میعانات صادر کرده که حداقل در سه سال اخیر بی سابقه بوده است.

این امیرنشین اعلام کرده  که نشست فوری همه کشورهای اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان نفت برای تضمین ثبات بازار ضروری است.

– کویت

تولید نفت: ۲.۶۷ میلیون بشکه در روز

تولید نفت کویت در آوریل به ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

با این حال خالد الفاضل، وزیر نفت کویت اعلام کرد کشورش از درخواست عربستان سعودی برای مذاکرات مجدد در خصوص کاهش عرضه نفت در اواخر هفته جاری حمایت کرده و امیدوار است این مذاکرات نتیجه مثبتی برای تثبیت بازار نفت داشته باشد.

– نیجریه

تولید نفت: ۱.۹۳ میلیون بشکه در روز

نیجریه که بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا است، با عرضه نفت خود به ارزان‌ترین قیمت ممکن نسبت به شاخص‌های قیمت بازار بین المللی در یک دهه گذشته وارد جنگ سهم بازار شد اما اعلام کرده که آماده کمک برای بازگشت بازار جهانی نفت به ثبات است.

تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه اظهار کرده که نیجریه آماده است به سایر کشورهای جهان پیوسته و فداکاری لازم برای برای تثبیت بازار نفت خام و جلوگیری از فروپاشی اقتصاد جهانی انجام دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا