امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید محصولات کشاورزی باید در زنجیره‌های تولیدی-توزیعی مدیریت شود

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، راهکار افزایش تولید در بخش کشاورزی را توجه همزمان به زنجیره تولید و توزیع عنوان کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، کاظم خاوازی در مراسم اخذ رأی اعتماد در صحن علنی مجلس با اشاره به فرصت محدودی که برای حضور در این منصب در اختیار دارد، گفت: به همین دلیل ناچارم برنامه‌هایم را در سه راهبرد اصلی محدود کنم که شامل «جدیت در اجرای وظایف قانونی و حاکمیتی»، «رفع تنگنای تولید محصولات اساسی کشاورزی» و «ریل گذاری و بسترسازی اجرای برنامه‌های اصلی کشاورزی و شکوفایی بخش کشاورزی» می‌شود.

وزیر پیشنهادی کشاورزی افزود: بخش کشاورزی چند وجهی است و بخش‌های مختلف را در بر می‌گیرد که ۸۰ درصد انرژی غذایی، ۱۹ درصد اشتغال و بخش قابل ملاحظه‌ای از صنایع تولیدی را در بر می‌گیرد.

خاوازی ادامه داد: سال گذشته علیرغم تحریم‌ها بخش کشاورزی رشد ۸.۷ درصدی داشت که نشان می‌دهد این بخش در رشد اقتصادی بدون نفت، سهم مؤثری دارد.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی ظرفیت‌های مغفول و بی بدیلی دارد که با وجود نیروی انسانی توانمند می‌تواند عامل رشد کشور حتی در شرایط تحریم باشد، ادامه داد: تنها راه شکوفایی بخش کشاورزی این است که تولیدات محصولات کشاورزی باید در قالب زنجیره‌های کشاورزی و عرضه رشد کند.

زنجیره‌های تولیدی-توزیعی کشاورزی باید تقویت شود

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای کاهش تفاوت قیمت تولید با مصرف، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی برای صادرات چاره‌ای جز تمرکز همزمان بر حوزه تولید و توزیع به جای تمرکز صرف بر تولید، نداریم. که تمرکز همزمان بر تولید و توزیع از طریق تقویت زنجیره‌های تولیدی-توزیعی کشاورزی مقدور است.

خاوازی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید هم حلقه‌های تولید و هم عرضه مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: توجه به این حلقه‌ها سبب می‌شود تا منابع مالی به صورت متناسب میان همه حلقه‌های این زنجیره توزیع شود. ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی با سایر وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، بخش خصوصی و تشکل‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

سهم کشاورز از قیمت محصول از ۴۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

به گفته وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی د ر رویکرد جدید، درآمد کشاورز نیز افزایش می‌یابد چون سود حاصل از فروش کالاها میان همه بخش‌ها از تولید تا بسته بندی، حمل و نقل و عرضه، متناسب توزیع می‌شود، همچنین درآمد کشاورزان از ۳۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

خاوازی با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را به توسعه مشارکت عمومی-خصوصی معطوف می‌کنم، گفت: همه ساله با گلایه کشاورزان رو به رو هستیم که یک سال با مازاد تولید سیب زمینی، گوجه و پیاز و کاهش درآمد صیفی کاران مواجهیم و سال بعد با کمبود و گرانی این کالاها در بازار و گلایه مصرف کنندگان مواجه هستیم.

عدم تناسب در تولید برخی محصولات باید مدیریت شود

وی دلیل این نامتناسب بودن توزیع محصولات کشاورزی و تفاوت قیمت در تولید و عرضه را فقدان سیستم جامع اطلاعاتی در بخش کشاورزی عنوان و اظهار کرد: این سیستم شامل اطلاعات حاکمیتی نظیر سطح زیر کشت، میزان اراضی کشاورزی، کاداستر بخش کشاورزی، هواشناسی کشاورزی و ده‌ها اطلاعات دیگر است که باید در اختیار بهره برداران و مدیران بخش قرار بگیرد.

خاوازی افزود: این سیستم زمینه‌ای برای تدوین سند آمایش سرزمینی است که الگوی کشت بر اساس این سند تدوین، طراحی و اجرا می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سال گذشته پس از اینکه محمود حجتی، وزیر وقت کشاورزی از سمت خود استعفا داد، رئیس جمهور ۵ اسفندماه کاظم خاوازی را که معاون وزیر و رئیس وقت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بود به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی کرد.

این خبر تکمیل می‌شود

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا