صنعت، معدن، تجارت

الگوی سه گانه دنیا برای حمایت از صنایع

معاون وزیر صنعت گفت: تلاش وزارت صمت این است که سیاست های حمایتی خود را به طرف صنایع پیشران به حرکت در آورد تا در سال ۹۹ سرمایه‌گذاران به سمت صنایع اولویت دار ترغیب شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی گفت: طبق معمول نحوه حمایت کشوهای مختلف دنیا از صنایع مبتنی بر سه نوع الگو یا مدل است که دسته اول کشورهای هستند که از یکسری صنایع خاص حمایت می‌کنند.

وی همچنین افزود: دسته دوم کشورهای هستند که در کار سرمایه گذار ان به هیچ وجه دخالتی ندارند و هرکسی در هر رشته‌ای می‌تواند سرمایه گذاری و فعالیت کند و دولت‌ها فقط فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشند و یکسری سیاست‌های افقی کشور را تنظیم می‌کنند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دسته سوم کشورهای هستند که بصورت ترکیبی کار می‌کنند یعنی در حین بهبود بخشی به فضای کسب و کار، اصلاح سیاست‌های تجاری، فناوری، مالی و ارزی در یکسری از صنایع بصورت گزینشی عمل می‌کنند.

زرندی ادامه داد: مدل سوم بیش از دو مدل قبلی در دنیا دارای آثار و نتایج مثبتی است به این علت که منابع و امکانات محدود و امکان رشد در تمامی صنایع بصورت یکسان وجود ندارد پس صنایعی باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند که هم ارزش افزوده بالاتر، هم اشتغال افزایی بیشتر و هم بتوانند کشور را در رقابت‌های جهانی سربلند کنند و تمرکز کشورهای جهان امروز بیشتر روی مدل سوم معطوف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تلاش وزارت صمت اینکه سیاست‌های حمایتی خود را به طرف صنایع پیشران به حرکت در آورد تا در سال ۹۹ سرمایه‌گذاران به سمت صنایع اولویت دار ترغیب شوند.

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت افزود: ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی به موجب سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت طی سال‌های اخیر در کشور ایجاد شده است.

زرندی گفت: با وجود تلاش وزارتخانه در هدایت سرمایه‌گذاران در برخی از رشته فعالیت‌ها ظرفیت‌های ایجادشده از نیاز کشور بیشتر است و موجب شده تا برخی واحدها با حداکثر ظرفیت خود فعالیت نکنند.

این مقام مسئول در وزارت صمت در ادامه ضمن اشاره به بحران کرونا نیز گفت: کشور با مشکلاتی همچون تحریم، محدودیت‌های بین المللی، افت صادرات نفت، کاهش قیمت نفت و نظایر این مواجه بود که شیوع کرونا هم مزید بر علت شده است البته این بیماری به رغم تمامی مشکلات و تهدیدها می‌تواند فرصت‌های خوبی هم در مملکت ایجاد کند.

وی در پایان افزود: لازمه کار و فعالیت در شرایط سخت کرونایی تغییر نگاه، فکر و رویکرد است که همه باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا