انرژی

طرح توسعه ۲۸ مخزن به کجا رسید؟

شیوع ویروس کرونا نتوانست مانع فرآیند مناقصه‌های چهار بسته قراردادی جدید ‫طرح توسعه ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز جنوب شود و طبق گفته مسوولان این کار اکنون در حال پیگیری است و مراحل پایانی را طی می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال ۱۳۹۵ با طرح ابتکاری خود دو نوع قرارداد عملیات محور و میدان محور برای توسعه مخازن خود به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه داد که هر دو نوع قرارداد مورد تصویب قرار گرفت و فضا برای جذب سرمایه های بزرگ، متوسط و کوچک فراهم شد. شرکت ملی نفت ایران ابتدا مجوز توسعه ۲۷ مخزن در قالب قراردادهای عملیات محور در مناطق نفت‌خیز جنوب ارائه داد که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ مجوز توسعه میدان قلعه نار نیز ابلاغ شد و تعداد مخازن به ۲۸ مخزن افزایش یافت.

برای توسعه این مخازن، ۲۶ بسته سرمایه گذاری تدوین که قرارداد ۶ بسته به امضا رسید. ارزش تقریبی این شش قرارداد ۴۴۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که با امضای آنها اجرای طرح توسعه مخزنهای منصوری آسماری و رامشیر به شرکت اویک و مخازن گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی به ترتیب به شرکتهای  ملی حفاری ایران، پتروگوهر فرا ساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس و حفاری دانا واگذار شدند.

در طرح توسعه ۲۸ مخزن انجام ۱۲۴ پروژه سطح الارضی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی بر روی چاه ها پیش بینی شده است.

با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفت خیز جنوب شروع به کار می کنند و حجم فعالیت های این شرکت افزایش خواهد یافت.

اوایل دی ماه سال گذشته بود که احمد محمدی مدیر عامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در این باره به ایسنا گفت: طرح ۲۸ مخزن در مناطق نفت‌خیز، ۲۷ بسته کاری دارد که باید طی دو تا ۲.۵ سال اجرایی شود و تاکنون شش بسته از قراردادها را امضا کرده‌ایم و عملیات اجرایی آن آغاز شده است و عملیات اجرایی هفت بسته که مناقصات آن به پایان می‌رسد، بعد از تنفیذ قرارداد آغاز می‌شود، امیدواریم بخش عمده این طرح تا پایان امسال امضاء، مناقصات و برندگان مشخص و در سال ۱۳۹۹ همه این مراحل وارد فاز اجرایی شوند.

این صحبت ها درحالی گفته شد که شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از طرح ها و برنامه ها را غافلگیر کرد اما با این وجود فرآیند مناقصه‌های چهار بسته قراردادی جدید ‫طرح توسعه ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز جنوب در حال پیگیری است و مراحل پایانی را طی می‌کند. محمدی در تشریح آخرین وضع طرح توسعه ۲۸ مخزن به تازگی اظهار کرد: با آغاز اپیدمی ویروس کرونا در کشور و با وجود محدودیت‌های اجتناب‌ناپذیر به‌وجود آمده، با مدیریت بهینه منابع انسانی و رعایت زمان‌بندی لازم، فرآیند مناقصه‌های چهار بسته قراردادی جدید از این طرح دنبال شد و در مراحل پایانی قرار گرفته است.

به گفته وی این بسته‌ها شامل بالارود، مارون ۳، مارون ۶ و چیلینگر/ گرنگان، در مرحله ارزیابی فنی – اقتصادی پیشنهادهای مناقصه‌گران است. آغاز امور مناقصه سه بسته دیگر شامل سولابدر، بینک و لالی بنگستان نیز در روزهای پیش رو کلید می‌خورد.

تعیین تکلیف تا سه هفته دیگر

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به لزوم به سرانجام رسیدن مناقصات تمامی ۲۷ بسته طرح افزایش و نگهداشت تولید ۲۸ مخزن این شرکت حداکثر تا سه ماه آینده اظهار کرد: تاکنون تکلیف ۱۳ بسته مشخص شده است و تا دو هفته دیگر  تکلیف چهار بسته دیگر نیز مشخص خواهد شد.

محمدی ادامه داد: همه‌ طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با همت و پشتکار مثال‌زدنی همکاران این شرکت، با وجود شرایط اضطراری کرونا، ضمن رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی و توجه به دستورهای گروه جهادگر درمانی، به‌صورت پیوسته در حال پیگیری و اجرا هستند.

طبق اعلام شرکت مناطق نفت خیز جنوب با توسعه ۲۸ مخزن در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based) تولید نفت این شرکت در طول ۲ سال آینده حداکثر ۳۴۱ هزار بشکه افزایش می یابد. اعتبار مورد نیاز برای توسعه این مخازن حدود ۴.۶ میلیارد دلار تخمین زده می شود که این حجم سرمایه گذاری در ایجاد فرصت های شغلی و بهبود فضای کسب و کار در استان تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا