بورسبورس اوراق

نظر کارشناسان درمورد شبنامه‌های بورسی!

چهارشنبه‌ای که گذشت، همانند بسیاری از چهارشنبه‌های دو ماه اخیر، شاهد صدور اطلاعیه‌ای از سوی بازار سرمایه که از اعمال تغییراتی در قوانین این بازار حکایت می‌کند، بودیم؛ اتفاقی که کارشناسان بر این باورند که باعث بالا رفتن ریسک بازار و دور شدن سرمایه گذاران از سازمان شده و چنانچه باعث خروج نقدینگی از بورس شود، تورم بسیاری در بازارهای موازی به همراه خواهد داشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بعد از قوانینی درمورد حجم مبنا، تغییر دامنه نوسان و… این چهارشنبه هفته جاری مجددا شاهد اطلاعیه سازمان بورس تحت عنوان “اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه” بودیم. این اطلاعیه که قرار است از فردا اجرایی شود به دو قسمت تغییرات قیمتی ۲۰ درصد و تغییرات قیمتی ۵۰ درصد قیمت تقسیم شده است.

قوانین جدید و تقاوت آن با قوانین گذشته

همچنین بخوانید

در قسمت تغییرات قیمتی  ۲۰ درصد قیمت آمده است که “در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس و همچنین فرابورس موظف هستند در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی، نماد معاملاتی را متوقف کند. نماد معاملاتی حداکثر یک روز کاری پس از توقف و با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. ”

در قسمت تغییرات قیمتی ۵۰ درصد نیز ذکر شده است که در صورتیکه قیمت پایانی سهم در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس و فرابورس موظف هستند در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی کند. نماد معاملاتی حداکثر ۴ روز کاری پس از توقف نماد معاملاتی با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

البته این اطلاعیه تبصره هایی هم دارد که در اطلاعیه سازمان قابل مشاهده است.

بر این اساس، در قوانین جدید در تغییرات ۲۰ درصد، نماد به جای ۶۰ دقیقه، یک روز متوقف می شود. پیش از این شفاف سازی اختیاری بود اما از این به بعد الزامی می شود. ناشر نمی تواند اعلام کند تغییرات به دلیل عرضه و تقاضا بوده است و باید دلایل مشخصی را در رابطه با سود آوری و سایر عوامل درونی شرکت ارائه کند در غیر این صورت حجم مبنا در یک دوره ۱۰ روزه دو برابر عدد فعلی می شود.

در توقف برای کنفرانس، حداکثر زمان توقف از دو روز، به چهار روز تغییر می کند و اگر در کنفرانس دلایل درستی ارائه نشود، حجم مبنا به مدت ۱۰ روز، سه برابر وضعیت قبل خواهد بود.

در بخشی از اطلاعیه گفته شده است درصورتی که نشار دلایل مشخص جهت تغییرات قیمت سهم مرتبط با سودآوری شرکت و یا سایر عوامل ارائه نکند، حجم مبنا دو یا در شرایطی سه برابر خواهد شد. سوالی که در این راستا مطرح می شود این است که تشخصی این موضوع با چه کسی است؟

قوانین بدون چکش کاری اعمال می شوند

در این راستا کارشناسان بر این باورند که اعمال هفتگی قوانین جدید یا تغییر قوانین قبلی سرمایه گذار را می ترساند و ریسک بازار را بالا میبرد و ممکن است باعث فاصله بین سرمایه گذاران و سازمان بورس شود.

یوسف هاشمی-کارشناس بازار سرمایه- در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه اعمال قوانین به هر روشی، مشکلی ندارد، توضیح داد: بازارهای سراسر دنیا قوانینی دارند که باید اعمال شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که قوانین بسیار سریع و بدون چکش کاری و بررسی کارشناسی عمیق صورت می گیرد. اخیرا قوانین بوده که اعملل و بعد سریعا برداشته شده است.

وی ادامه داد: این اتفاقات، بازار سرمایه و سرمایه گذاران را می ترساند. اینکه این قوانین چگونه و با چه هدفی گذاشته می شوند و چه کسانی برای اعمال این قوانین نظر داده اند بسیار مهم است. نقش کلیدی قانون گذاری باید به صورتی باشد که خیال سرمایه گذار راحت باشد که قوانین هر روز در حال تغییر نیست. چرا هر هفته و هر ماه قانون جدیدی می آید و برخی لغو می شوند؟

تغییر قوانین و اعمال قوانین جدید سرمایه گذار را می ترساند

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اطلاعیه اخیر بازار سرمایه، گفت: قانون ۲۰ درصد و ۵۰ درصد قبلا بوده و مدت زمان زیادی از اعمال آن نمی گذرد اما دوباره تغییر یافته است. این اتفاقات سرمایه گذاران را از آینده بازار می ترساند. سرمایه گذار نمی داند آخر هر هفته چه قوانین قرار است اعمال شود یا تغییر کند. بازار ذاتا پرریسک است و این قوانین ریسک های جدیدی برای بازار درست می کند. قوانین باید پخته باشد و همه جوانب آن دیده شود. باید بررسی شود و از کارشناسان نظرخواهی شود. هدف قوانین مشخص باشد. که دوباره شش ماه دیگر تغییر نکند.

تبعات خروج پول از بازار سرمایه

همچنین روزبه شریعتی- کارشناس دیگر بازار سرمایه- با بیان اینکه بازار سرمایه در اواخر هر هفته با قوانین جدیدی رو به رو می شود، به ایسنا گفت: سرمایه گذاران مایل هستند انگیزه کارشناسی پشت قوانین را بدانند.

آیا با اهالی بازار سرمایه برای اعمال همچین قوانینی مشورت شده است یا قوانین صرفا برای محدودیت های بیشتر اعمال شده اند؟

وی با تاکید بر اینکه ابهام و تغییر قوانین که منجر به دور شدن سرمایه گذار از سازمان و بی ثباتی بازار می شود، گفت: در هفته جاری متوسط ارزش بازار روزانه حدود ۹ هزار میلیارد تومان بوده است که در طی پنج روز کاری ۴۵ هزار میلیارد تومان می شود. اگر قرار باشد  ۴۵ هزار میلیارد تومان برای یک هفته از بازار سرمایه خارج و به سمت بازارهای دیگر برود چه موج تورمی عظیمی ایجاد می کند.

نباید ترمز بازار سرمایه کشیده شود

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه گزینه ای شده است که مردم عادی به سمت آن متمایل شده اند، عنوان کرد: بنابراین نباید ترمز آن کشده شود. البته منظور من این نیست که با قوانین جدید ترمز کشیده می شود اما فاصله بین سرمایه گذاران و سازمان بیشتر می شود.

شریعتی با اشاره به اطلاعیه اخیر بازار سرمایه، توضبح داد: در قوانین اخیر هم قانون حجم مبنا منعطف نیست. اعلام شده است که اگر دامنه نوسان ۲۰ درصد یا ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، باید شفاف سازی صورت بگیرد  و اگر شفاف سازی قانع کننده نبود حجم مبنا برای ۱۰ روز دو یا سه برابر می شود. چه کسی قرار است تصمیم بگیرد!؟ اگر اتفاقی در شرکت رخ می دهد، قراردادی بسته می شود که هنوز نهایی نشده است، شرکت اجازه افشای اطلاعات را ندارد اما بازار ممکن است به نحوی به دلیل اینکه درز اطلاعات در بازار سرمایه ایران زیاد است متوجه شود اما اگر اطلاعات افشا شود و محقق نشود، هیات مدیره شرکت به دستکاری قیمت، افشای اطلاعات نادرست و… متهم می شود.

وی تاکید کرد: باید زمان بگذرد و ببینیم اعمال اینگونه قوانین در بازار ادامه دار خواهد بود یا خیر. بازار راه خودش را می رود و یکپارچه صف فروش نمی‌رود. حتی اگر فردا منفی شود در نهایت باز هم برمی‌گردد و عواملی را بررسی می کند که پیش از این طبق این عوامل رشد کرده بود.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا