انرژی

ریسک جدی سقوط نفت به ۲۰ دلار

تقاضا برای نفت در ماه میلادی جاری حداکثر ۲۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد که بزرگترین کاهش روی داده در تاریخ نفت خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت مشاوره ریستاد انرژی در گزارش جدیدی پیش بینی کرده که کاهش شدید تقاضا ممکن است باعث شود مخازن پر شده و پالایشگاهها تولیدشان را محدود کنند و در نتیجه چاههای نفت تعطیل شوند. آسیبی که تقاضا برای نفت تجربه می کند، ممکن است به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند زیرا کشورهای بیشتری برای مقابله با گسترش ویروس کرونا دستور قرنطینه داده اند و با وجود محدودیتهای رفت و آمد، این همه گیری جهانی سرسختانه مهارناپذیر مانده است.

ریستاد انرژی پیش بینی کرده است که تقاضا برای نفت در ماه مه حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز و در ژوئن بیش از ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و رشد تقاضا برای نفت در طول سال ۲۰۲۰ منفی می ماند.

همچنین بخوانید

آمار جدید از سوی هند نشان داده که تقاضا برای نفت در این کشور در نتیجه اعلام قرنطینه سراسری ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در این بین، تقاضا برای بنزین در آمریکا در هفته منتهی به سوم آوریل به پنج میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹.۶ میلیون بشکه در روز در سه هفته پیش از آن کاهش پیدا کرده است.

فروپاشی تقاضا و قیمت به سرعت در کاهش عرضه منعکس شده است. فعالیت پالایشگاهی در سوم آوریل به ۱۳.۶۳ میلیون بشکه در روز  رسید که ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به دو هفته پیش داشت. ذخایر نفت خام جهش پیدا کرده  و با وجود کاهش فعالیت پالایشگاهها، ذخایر بنزین هم به میزان بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

توقف ناگهانی تقاضا روی فعالیت چاههای نفت تاثیر خواهد گذاشت. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام آمریکا در هفته منتهی به سوم آوریل ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و از واکنش سریعتر از حد انتظار بخش تولید به افت تقاضا حکایت دارد.

قیمتهایی که شرکتهای حفاری نفت برای تولیدشان دریافت می کنند به اندازه شاخص قیمت وست تگزاس اینترمدیت نیست و قیمت نفت تولید شده در تگزاس غربی یا داکوتای شمالی بسیار شدیدتر از شاخصهای قیمت نفت آمریکا یا برنت سقوط کرده است. نفت میدلند اکنون نسبت به وست تگزاس اینترمدیت شش دلار در هر بشکه ارزانتر شده است و نفت بیکن حدود ۱۴ دلار در هر بشکه معامله می شود.

خطوط لوله پر از نفتی است که جایی برای فروش آن وجود ندارد. صنعت نفت آمریکا امید زیادی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس بسته است. اوپک، روسیه و گروهی از تولیدکنندگان که به اوپک پلاس معروف هستند، روز پنج شنبه با کاهش تولید خود به میزان بیش از یک پنجم موافقت کردند و قرار است تولیدشان را ۱۰ میلیون بشکه در روز محدود کنند.

اما تحلیلگران متعددی می گویند که حتی توافق کاهش تولید تاریخی اوپک پلاس در شرایط فعلی بازار کافی نخواهد بود. به گفته تحلیلگران کومرس بانک، این توافق در بهترین حالت آسیب ناشی از افت تقاضا را اندکی ملایم می کند. به این ترتیب قیمت نفت پس از کنفرانس ویدیویی اوپک پلاس همچنان با ریسکهای نزولی قابل توجهی روبرو است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک آمریکایی گلدمن ساکس در گزارش جداگانه ای اعلام کرد حتی اگر اوپک پلاس تولیدش را مجموعا ۱۰ میلیون بشکه در روز محدود کند، احتمال حذف چهار میلیون بشکه در روز تولید نفت از بازار به دلیل تعطیلی چاهها وجود دارد. اگرچه قیمتهای نفت پس از اعلام توافق اوپک پلاس برای مدت کوتاهی مورد حمایت قرار می گیرند اما ریسک نزولی برای سقوط وست تگزاس اینترمدیت به ۲۰ دلار در کوتاه مدت وجود دارد. شوک تقاضا به حدی شدید است که یک کاهش تولید هماهنگ را هم تحت الشعاع خود قرار می دهد و زمینه را برای توازن اساسی بازار فراهم می کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا