انرژی

دریچه های تحتانی سد الغدیر باز شد

ایسنا/مرکزی همزمان با افزایش تراز آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه و به منظور مدیریت حجم مخزن، دریچه های تحتانی این سد صبح امروز بازگشایی شد.

رئیس امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به وقوع سیلاب‌های احتمالی در پی ورود سامانه بارشی قوی و به منظور مدیریت ورود سیلاب احتمالی متاثر از بارش شدید باران و افزایش دبی ورودی آب به دریاچه سد، دریچه های سد الغدیر باز شد که در این صورت فضای بیشتری در دریاچه سد ایجاد خواهد شد.

سید جلال شاهرخ با اشاره به اینکه حجم کلی سد الغدیر ساوه ۲۷۷ میلیون متر مکعب است، افزود: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد از مرز ۲۷۰ میلیون متر مکعب با دبی ورودی ۴۰ متر مکعب بر ثانیه عبور کرد و به تراز نهایی بسیار نزدیک شده است.

به گفته شاهرخ، هدایت آب از دریچه های تحتانی تا زمانی که از شرایط سیلابی خارج شویم ادامه خواهد داشت و خروج آب از دریچه‌های سد الغدیر  متناسب با میزان آورد آب به دریاچه سد است. بدیهی است با کاهش دبی ورودی به رودخانه، دریچه‌ها بسته شده و ذخیره‌سازی آب در دریاچه سد ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با هماهنگی‌ های بعمل آمده هیچ مشکلی در باز شدن دریچه‌ های تحتانی و رهاسازی آب در نقاط پائین دستی سد وجود ندارد و آب کنترل شده‌ ای به پائین دست هدایت شده و هیچ خطری ایجاد نخواهد شد.

شاهرخ در ادامه تصریح کرد: توصیه ما به کشاورزان و افرادی که در مناطق پائین دستی سد ساکن هستند این است که با احتیاط و هوشیاری تمام از کنار رودخانه‌هایی که در پی سیلابی شدن متاثر از باز شدن دریچه‌های سد، هستند عبور کنند.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه سال گذشته پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

سد الغدیر با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال ۷۲ با هدف تامین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا