انرژی

کرونا چه تاثیری روی مصرف جهانی نفت گذاشت؟

تقاضای جهانی برای نفت با شیوع ویروس کرونا که مردم سراسر جهان را وادار کرده است در خانه بمانند و از رفت و آمد غیرضروری پرهیز کنند، به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حال حاضر بیش از دو سوم از جمعیت جهان در قرنطینه هستند یعنی هیچ کس رانندگی، پرواز یا کارهای دیگری که مستلزم استفاده از نفت و مشتقات آن است، انجام نمی دهد.

این وضعیت روی بازار نفت پیامد عظیمی داشته است و پالایشگاهها، تولیدکنندگان و حتی کشورهای تولیدکننده نفت را با آینده مبهمی روبرو کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا چهارشنبه هفته جاری اعلام کرد که رانندگان آمریکایی با توقف زندگی عادی در این کشور، کمترین میزان مصرف بنزین را در ۳۰ سال اخیر داشته اند.

همچنین بخوانید

نابودی تقاضا

قرنطینه در سراسر جهان به معنای نیاز کمتر برای نفت است. طبق گزارش شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، تقاضا برای نفت در آوریل حداکثر ۲۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد که بزرگترین کاهش روی داده در تاریخ نفت خواهد بود. گروه ترافیگورا هم برآورد کرده که مصرف جهانی نفت حدود ۳۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

اوپک و متحدانش در مواجهه با چنین شرایطی، یک نشست اضطراری برگزار کرده و با کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز موافقت کردند که تایید نهایی آن به موافقت مکزیک بستگی دارد.

پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی وضعیت تقاضا برای نفت در کشورهای مختلف جهان پرداخته که به این قرار است:

آمریکا

طبق آمار رسمی که هفته جاری منتشر شد، تقاضای آمریکا برای نفت اکنون به ۱۴.۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده که پایین‌ترین میزان از سال ۱۹۹۰ بوده و بیش از ۳۰ درصد کاهش نسبت به سطح پیش از بحران کرونا نشان می دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش “دورنمای کوتاه مدت بازار انرژی” پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت ممکن است در آوریل به میزان ۱۶.۷ میلیون بشکه در روز زیان ببیند. شماری از پالایشگاههای آمریکایی شامل “هالی فرونتیر” و “ماراتون پترولیوم” نرخ فعالیتشان را ۳۰ درصد کاهش داده اند. انتظار می رود تولید نفت آمریکا در واکنش به نزول شدید قیمتها، حدود دو میلیون بشکه در روز سقوط کند.

هند

به گفته مقامات پالایشگاههای هندی، تقاضا برای نفت در هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، حداکثر ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده زیرا این کشور بزرگترین قرنطینه جهان را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع کرده است. مصرف نفت هند برای کل ماه میلادی جاری ممکن است حدود ۵۰ درصد کمتر از سطح سال گذشته باشد اما این بر مبنای آن خواهد بود که قرنطینه سه هفته ای هند در ۱۵ آوریل به پایان برسد. طبق آمار بلومبرگ، این کاهش معادل ۳.۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

سه کشور هند، چین و آمریکا در حدود ۴۰ درصد از تقاضای جهانی برای نفت سهم دارند.

چین

پالایشگاههای نفت در چین که بزرگترین واردکننده بزرگ نفت جهان است، ممکن است در ماه میلادی جاری نرخ پالایش نفت را به میانگین سطح سال گذشته افزایش دهند و به این ترتیب بارقه امیدی برای بازار جهانی فراهم کنند. پالایشگاههای خصوصی چین با ازسرگیری فعالیت برخی از تاسیساتشان در آوریل، به افزایش تولید ادامه می دهند. شهر ووهان که خاستگاه شیوع ویروس کرونا است، پس از حدود چهار ماه قرنطینه، روز چهارشنبه رسما بازگشایی شد.

اسپانیا

در اسپانیا که به یکی از کانونهای شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است، بنا بر آمار بلومبرگ نیو انرژی فاینانس، تقاضا برای فرآوردههای نفتی ۲۳ درصد در مارس کاهش پیدا کرد. مصرف سوخت هوایی و جاده ای بیشترین میزان کاهش را داشت و مصرف بنزین ۳۵.۵ درصد و دیزل ۲۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد. تقاضا برای کروسن که در بخش هواپیمایی مصرف می شود، ۴۲.۵ درصد کاهش پیدا کرد زیرا بخش هواپیمایی در این ماه تقریبا زمین گیر بود. اسپانیا قرنطینه سراسری را تا ۲۵ آوریل تمدید کرده است.

ایتالیا

ایتالیا که به اتفاق اسپانیا یکی از شدیدترین محدودیتهای رفت و آمد در اروپا را به اجرا گذاشته است هم تا ۱۳ آوریل به قرنطینه سراسری ادامه می دهد. در شرایطی که این کشور تحت مقررات منع آمد و شد قرار دارد، فروش سوخت ۸۵ درصد کاهش پیدا کرده است. اگر قرنطینه ایتالیا در ژوئن ادامه پیدا کند، پالایشگاههای ایتالیایی در معرض ریسک اختلال دائمی زنجیره تامین هستند چرا که شرکتها به ذخیره سوخت و کاهش تولید پرداخته اند.

انگلیس

طبق آمار انجمن فروشندگان بنزین انگلیس، فروش بنزین ۶۶ درصد و دیزل ۵۷ درصد تا پایان مارس در انگلیس کاهش پیدا کرد. شرکت تسکو که بزرگترین سوپرمارکت زنجیره ای انگلیس است، اعلام کرده که فروش بنزین در آخرین هفته مارس در پی وضع قرنطینه ۷۰ درصد کاهش داشت.

هلند

نظرسنجی گروه صنعتی Bovag از فروشندگان خودرو و شرکتهای حمل و نقل در هلند نشان داد که فعالان این بخش تقریبا نیمی از درآمدشان را در نتیجه شیوع ویروس کرونا از دست داده اند و حدود ۸۰ درصد ممکن است در سه ماه آینده به اعتبار بیشتری نیاز داشته باشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا