امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

انتقاد از عدم نظارت بر سامانه بازارگاه/ دلالان تقویت شده‌اند

یک منبع آگاه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: فقدان نظارت بر روند عرضه نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه تنظیم بازار این اقلام را برهم زده است.

همچنین بخوانید

یک منبع آگاه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: افزایش قیمت کنجاله سویا تبعات برداشتن نخستین گام در فعالسازی سامانه بازارگاه بود.

این فعال اقتصادی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، با اشاره به مشکلاتی که سامانه بازارگاه در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی ایجاد کرده، افزود: نامناسب بودن سیستم برای ثبت نام تمامی واردکنندگان جهت عرضه محصولات در سامانه بازارگاه، یکی از دلایل کاهش نهاده‌های دامی در بازار و افزایش قیمت این محصولات شد.

وی ادامه داد: ایجاد محدودیت در ثبت نام عرضه کنندگان نهاده‌های دامی تبعات مهمتری هم داشت که می‌توان به تقویت فعالیت دلالان در بازار نهاده‌های دام و طیور اشاره کرد.

این منبع آگاه در اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: عدم نظارت بر سابقه فعالیت افراد محدودی که به عنوان عرضه کننده کالا در سامانه بازارگاه ثبت نام کرده‌اند موجب شده تا نهاده‌های دام و طیور از بازارگاه با نرخ مصوب خریداری شده و به دلیل کمبود کالا در بازار با نرخ بسیار بالا به فعالان اقتصادی عرضه شود و این درحالیست که بسیاری از واردکنندگان امکان عرضه محصولات خود را نه در بازار آزاد دارند و نه در این سامانه.

وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولید لازم است مسیرهای تأمین نقدینگی، مواد اولیه و…. تسهیل شود اما ایجاد سامانه بازارگاه به دلیل مشکلاتی که در تأمین نهاده‌های دامی برای صنایع وابسته ایجاد کرده است از یک سو به تولید آسیب وارد می‌کند و از سوی دیگر منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کالای مصرفی در بازار می‌شود که این زیان به مصرف کنندگان تحمیل می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا