اقتصاد کلان

احتمال رشد منفی ۴۰ درصدی اقتصاد آمریکا!

بزرگ ترین بانک آمریکایی چشم انداز تیره ای از اقتصاد این کشور ترسیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی ان بی سی، بانک جی پی مورگان در گزارشی پیش بینی کرد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم امسال به منفی ۴۰ درصد و نرخ بیکاری به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. پیشتر این بانک در گزارش قبلی خود رشد اقتصادی منفی ۲۵ درصدی را برای اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری پیش بینی کرده بود.

به دنبال تعطیلی گسترده کسب و کارها در آمریکا به دنبال شیوع گسترده کرونا و تنها در طول سه هفته اخیر، حدود ۱۶.۸ میلیون نفر از شاغلین آمریکایی برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده اند.

این بانک با ابراز خوش‌بینی نسبت به پایان پاندمی کرونا در نیمه نخست سال پیش بینی کرده است رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال با یک جهش بزرگ تا ۲۳ درصد افزایش پیدا کند. در سه ماهه چهارم نیز رشد ۱۳ درصدی برای اقتصاد آمریکا برآورد شده است.

پیش از این، جیمز بولارد، رئیس دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در آتلانتا در سخنانی عجیب از احتمال کاهش ۵۰ درصدی حجم تولیدات ناخالص داخلی آمریکا و رسیدن نرخ بیکاری به ۳۰ درصد تا پایان سه ماهه دوم امسال بر اثر شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور خبر داده بود. 

از سوی دیگر نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به بیکار شدن گسترده شهروندان آمریکایی گفته است که به دلیل بیکاری بالا، ممکن است پس از پایان بحران کرونا با یک بحران افسردگی در آمریکا مواجه شویم.

وی با بیان اینکه بحران کرونا چالشی بسیار سخت برای کسب و کارهای نوپا و کوچک خواهد بود افزود: هنوز به طور دقیق نمی توانیم بگوییم که اقتصاد چه زمانی بازگشایی شده و فعالیت ها به سطح پیش از زمان بحران باز خواهند گشت.

این اظهارات خانم پلوسی در شرایطی بیان می شود که برخی از مقامات دولت ترامپ از جمله استیون منوچین، وزیر خزانه داری نسبت به بازگشایی اقتصاد در ماه می ابراز امیداری کرده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا