اقتصاد کلان

اوضاع اشتغال در کشاورزی، صنعت و خدمات در کرونا

کاهش اشتغال در بخش های کشاورزی و صنعت و رشد در خدمات در حالی در زمستان سال قبل ثبت شده است که با شیوع ویروس کرونا و به تعطیلی کشیدن عمده فعالیت های اقتصادی از اسفند پارسال تاکنون ، آمار اشتغال و بیکار می تواند دستخوش تغییراتی منفی در بهار امسال شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آماری که چندی پیش مرکز آمار ایران در رابطه وضعیت اشتغال و بیکاری منتشر کرد، نشان داد که در زمستان سال گذشته، نرخ بیکاری حدود ۱.۷ درصد کاهش داشته و در مقابل بر تعداد جمعیت شاغل افزوده شده است؛ به طوری که حدود ۶۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در ایران وجود داشته و از این تعداد ۴۲.۴ درصد فعال (بیکار و شاغل) بوده‌اند که ۲۳ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر شاغل و دو میلیون و ۷۸۵ هزار نفر بیکار هستند.

اما بررسی وضعیت اشتغال در بخش های مختلف نشان می‌دهد که در بخش خدمات که بیشترین میزان اشتغال در آن وجود دارد افزایش حدود ۲۶۵ هزار نفری اتفاق افتاده است و ۱۲ میلیون و ۸۲ هزار نفر در زمستان ۱۳۹۷ به حدود ۱۲ میلیون و ۳۴۷ هزار نفر رسیده است.

همچنین بخوانید

خدمات حدود ۵۲.۷ سهم شاغلان را به خود اختصاص می‌دهد که در زمستان ۱۳۹۸ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش یک درصدی را با خود به همراه داشته است.

اما در بخش صنعت ۳۱.۷ شاغلان فعال هستند؛ به طوری که هفت میلیون و ۴۳۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند که این تعداد نسبت به زمستان ۱۳۹۷ حدود ۱۳۰ هزار نفر کاهش داشته و سهم صنعت را از شاغلان به ۳۲.۳ درصد رسیده است.

در بخش کشاورزی نیز که حدود ۱۵.۶ درصد از شاغلان در آن فعالیت می‌کنند نسبت به زمستان ۱۳۹۷ معادل ۰.۴ درصد کاهش دارد و تعداد آن با ریزش ۸۰ هزار نفری همراه بوده است.

تعداد شاغلان در بخش کشاورزی از سه میلیون و ۷۳۵ هزار نفر به سه میلیون و ۶۵۵ هزار نفر در زمستان ۱۳۹۸ کاهش بافته است.

این در حالی است که در جریان شیوع ویروس کرونا و شدت گرفتن آن در اسفند سال گذشته، مشاغل در بخش‌های مختلف دچار آسیب دیدند و آنطور که مسئولان اعلام کردند بیشترین آسیب متوجه بخش خدمات بوده است که سهم بیشتری هم در اشتغال دارد.

تاثیر کرونا بر وضعیت اشتغال زمستان سال قبل در حد اسفندماه است که این موضوع در فروردین سال جاری که حدود یک ماه به طور کامل عمده فعالیت ها به ویژه در بخش خدمات تعطیل یا نیمه تعطیل بود تشدید شده است و با توجه به اینکه وضعیت مشخصی در رابطه با کرونا وجود نداشته و ممکن است همچنان ادامه داشته و امور روزانه را تحت الشعاع قرار دهد، احتمالا باید منتظر تغییرات قابل توجهی در وضعیت بیکار و اشتغال بهار ۱۳۹۹ بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا