امور زیربناییراه و ساختمان

آغاز رایزنی با تعاونی‌های تهران برای اختصاص ۲هزار اتوبوس به حمل ونقل شهری

رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری گفت: در شرکت‌های فعال در تهران ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری وجود دارد که در حال مذاکره با این شرکت‌ها برای انتقال بخشی از ظرفیت‌ها به حمل و نقل شهری هستیم.

احمدرضا عامری در گفت‌وگو با ایلنا درباره دستور رییس جمهوری مبنی بر استفاده از ناوگان حمل و نقل بین شهری در حمل و نقل داخل شهر برای امکان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در داخل اتوبوس‌ها اظهار داشت: برای اولین بار است که این اقدام انجام می‌شود و هیچ تجربه و سابقه‌ای در این زمینه نداریم.

وی افزود: مذاکرات اولیه با شرکت‌های حمل و نقل مسافری و تعاونی‌ها انجام داده‌ایم اما باید تمام ابعاد و زوایای این اقدام مشخص شود.

رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری با اشاره به ظرفیت ناوگان جاده‌ای در بخش اتوبوسی گفت: در شرکت‌ها و تعاونی‌های سراسر کشور چیزی حدود ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری وجود دارد که باید دید چه مقدار از این ظرفیت قابل انتقال به حمل و نقل شهری هستند.

عامری افزود: در شرکت‌های فعال در تهران ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری وجود دارد که در حال مذاکره با این شرکت‌ها برای انتقال بخشی از ظرفیت‌ها به حمل و نقل شهری هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشته باشیم که تقاضا برای حمل و نقل بین شهری هم در حال حاضر وجود دارد و نمی‌توان تمام ظرفیت را به حمل و نقل درون شهری منتقل کرد، ادامه داد: از آنجایی که تردد بین شهری محدود نشده همچنان تقاضای سفر با اتوبوس برای سفرهای بین شهری با رعایت پروتکل‌های اعلام شده، وجود دارد بنابراین آقایان نباید انتظار انتقال تمام ظرفیت‌ها به حمل و نقل درون شهری را داشته باشند.

رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری با تاکید بر اینکه هنوز در مراحله اولیه این مذاکرات با شرکت‌ها هستیم و ابعاد مالی و اقتصادی آن ابهام‌زدایی نشده است ، گفت: ابعاد اقتصادی اتوبوس‌های درون شهری با بین شهری‌ها قابل مقایسه نیست و اتوبوس‌های شهری با ۸۲ درصد تخفیف و وام ۴ درصد خریداری شده‌اند اما سرمایه گذاری در بخش اتوبوس‌های بین شهری بسیار متفاوت است بنابراین بحث‌های مالی برای مالکان این اتوبوس‌ها بسیار مهم است چراکه اقساط سنگینی را می‌پردازند.

عامری ادامه داد: باید دید چرا با ناوگان موجود درون شهری و اعلام شرایط قرنطینه چرا در شهر تهران تراکم در اتوبوس‌های شهری بسیار زیاد است، دولت و شهرداری باید بتوانند در شرایط کاهش تقاضا با همین ناوگان موجود در شهر تهران که تعداد آنها کم هم نیست، طرح فاصله گذاری اجتماعی را به اجرا برسانند.     ‌ 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا