انرژی

عرضه نانوفیلترهایی برای استفاده در خطوط انتقال گاز

همکاری دو شرکت فناور منجر به تولید نانو فیلترهای هوا برای لوکوموتیوها، کمپرسورها و توربین‌ها شده و اخیرا نیز این محققان موفق به تولید فیلتر گاز طبیعی خشک برای خطوط انتقال گاز شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، “فیلتر” وسیله‌ای است که مانع عبور مواد زائد موجود در یک سیال مانند هوا، آب یا روغن می‌شود و فیلتر هوا نیز وسیله‌ای متشکل از الیاف است که ذرات جامد مانند گردوغبار، آلودگی و باکتری را از هوا پاک می‌کند. این آلودگی‌ها هنگام عبور از فیلتر به الیاف تشکیل‌دهنده‌ آن متصل شده و از آن عبور نخواهند کرد. بنابراین هرچه منافذ موجود در فیلتر کوچک‌تر باشد، کارایی فیلتر افزایش یافته و از عبور ذرات ریزتری می‌تواند جلوگیری کند.

با توجه به اهمیت فیلتر در صنایع محققان یکی از شرکت‌های فناوری موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون ذرات جامد از گاز طبیعی خشک (فیلتر گاز خشک) شده است. این نوع فیلترها در خطوط انتقال گاز و واحدهای فیلتراسیون ایستگاه‌های گاز استفاده می‌شوند که قابلیت جداسازی ذرات جامد از سیال گاز عبوری را دارند.

در تولید این نوع فیلترها از “پلی‌پروپیلن”، “پلی‌استر” و “سلولز” و در ساختار این فیلترها از لایه‌های توری پشتیبان به منظور بالا بردن مقاومت بدنه فیلتر در فشارهای بالای گاز استفاده شده است. فیلترهای تولیدی این شرکت با گارد داخلی Spiral تولید می‌شوند که باعث بالا بردن مقاومت گارد داخلی در برابر فشار می‌شود.

بستر فیلتر که وظیفه‌ اصلی فیلتراسیون را بر عهده دارد با نانوالیاف پوشش داده شد و این امر سبب افزایش کارایی فیلتر شده است.افزایش کارایی فیلتر به‌طور معمول با افزایش تراکم الیاف بستر فیلتر ایجاد می‌شود و این امر افزایش افت فشار و در نتیجه افزایش مصرف انرژی را در پی دارد. ولی با استفاده از پوشش نانوالیاف بدون افزایش محسوس افت فشار، افزایش کارایی و در نتیجه کیفیت بهتر فرآیند فیلتراسیون حاصل شد.

تولید انواع مختلف فیلترها نظیر فیلترهای هوای لوکوموتیو، فیلتر هوای کمپرسور و فیلتر هوای ورودی توربین از دیگر محصولات این شرکت است که در حال حاضر به بازار عرضه شده است. برای ساخت این نانوفیلترها، از کاغذهای سلولزی ویژه‌ای استفاده می‌شود که روی آنها الیاف پلیمری سنتزی قرار داده شده و در ادامه نانوالیاف به این محصول اضافه می‌شود.

فناوری تولید نانوالیاف نیز توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان انجام و در اختیار این شرکت فناور قرار گرفت.

فیلترهای نانویی به دلیل استفاده از موادنانوساختار امکان تصفیه هوا با کارایی بالا را دارد. از این رو این فیلترها برای استفاده در بخش نیروگاهی تولید شده و نیروگاه‌های متعددی در کشور از این فیلترها استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا