اقتصاد کلانبانکبانک و بیمه

همه چیز درباره وام یک میلیونی یارانه‌بگیرها

سرانجام با مشخص شدن فرآیند اعلام تقاضای دریافت وام یک میلیونی، این تسهیلات طی روزهای آینده به حساب خانوارها واریز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالی تسهیلات یک میلیونی با پیشنهاد بانک مرکزی از محل منابع بانک‌ها به حدود ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر اختصاص پیدا می‌کند که از زمان اعلام تا نهایی شدن آن دستخوش تغییراتی شد تا اینکه با مشخص شدن سازوکار پرداخت اکنون متقاضیان می‌توانند با طی فرایند و بدون مراجعه حضوری این وام را دریافت کنند.

در ابتدا اعلام شد که قرار است با پیشنهاد بانک مرکزی و از محل منابع بانکی وام یک میلیونی به حدود ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر توزیع شود و البته با ورود به سامانه‌ای برای ثبت تقاضا انجام خواهد شد، در عین حال این تسهیلات با سود ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت ۲۴ ماه پیش‌بینی شد که در این حالت قسط در هر ماه به ۴۷ هزار تومان بود و در  مجموع یک میلیون و ۱۲۹ هزار تومان به شبکه بانکی برمی‌گشت، اما در ادامه این روند تغییر کرد.

همچنین بخوانید

اما اکنون مجموع شرایط دریافت وام یک میلیونی از این قرار است که در یک مورد برای خانوارها پیامکی ارسال می‌شود تا با پاسخ به آن تقاضای دریافت را اعلام کنند و در مورد دیگر خودشان با ارسال پیامکی پذیرش شرایط تعریف شده برای وام را تایید می‌کنند؛ بنابراین هیچ نیازی به مراجعه به بانک‌ها یا سازمان‌های دولتی برای تایید ثبت تقاضا و دریافت تسهیلات نیست.

قرار است از ساعت ۲۲ امشب چهارشنبه (۲۷ فروردین ماه) از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیامکی به سرپرستان خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند با سرشماره  v.refah ارسال شود و با پاسخ به آن می‌توانند تقاضای خود برای دریافت وام را ثبت کنند؛ از این رو تنها راه ثبت درخواست، پاسخ به همین پیامک است.

از سوی دیگر خانوارها خود باید به شماره دیگری پیامک بزنند که طی آن شرایط تعریف شده برای دریافت وام یک میلیونی را مورد پذیرش قرار می دهند. این در حالی است که باید تا حداکثر روز یکشنبه (۳۱ فروردین ماه) با ارسال پیامکی از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است، اقدام شود؛ به طوری که باید کد ملی سرپرست خانوار را نهایت تا مهلت تعیین شده به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند.

اما شرایط تعریف شده برای پرداخت وام که خانوارها با ارسال پیامک آن را تایید می‌کنند شامل وام یک میلیونی با اقساط ۳۰ ماهه و هر ماه ۳۵ هزار تومان است. همچنین گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند.

از سوی دیگر درخواست کننده تسهیلات با ارسال پیامک به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، وکالت بلاعزل میدهد که بازپرداخت تسهیلات فوق را ماهانه از محل یارانه نقدی خود به نظام بانکی پرداخت کند. این وکالت در حکم سند رسمی است و قابل اعتراض و ابطال در محاکم قضایی نیست.

بعد از این فرآیند آن طور که اعلام شده قرار است وام یک میلیونی تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان خانوارها واریز شود. البته پیش از این اعلام شده بود که همراه با یارانه اردیبهشت پرداخت می‌شود که رئیس جمهور دستور داد پرداخت سریع‌تر انجام شود.

اما افرادی که وام یک میلیونی را دریافت می‌کنند نیاز نیست برای پرداخت اقساط هیچ اقدامی انجام دهند، چراکه به صورت خودکار هر ماه از حساب یارانه آنها کسر می‌شود.

با تغییراتی که در نحوه پرداخت این تسهیلات ایجاد شد سود ۱۲ درصدی بین دریافت کننده و دولت تقسیم شد و اکنون چهار درصد را خانوارها و هشت درصد دیگر را دولت به شبکه بانکی می‌پردازد؛ بنابراین بعد از چهار ماه تنفس از زمان پرداخت وام، در هر ماه ۳۵ هزار تومان به عنوان قسط دریافت می‌شود و در مجموع حدود ۵۲ هزار تومان کارمزد دارد.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا