بورسبورس اوراق

چه آینده‌ای در انتظار بازارسرمایه است؟

نگاه‌ها به سمت بازار سرمایه است و استقبال از این بازار توسط مردم، روز به روز بیشتر می‌شود به طوریکه در هفته جاری رکورد ثبت نام روزانه در سجام شکسته شد و تاخت و تاز شاخص کل این بازار مرزهای جدیدی را کشف می کند. در این راستا کارشناسان نیز بر این باورند که اگر موضوع کرونا را نادیده بگیریم، رشد شاخص بورس در سال جاری ادامه دار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دامنه رشد شاخص بورس از سال گذشته به سال جدید هم کشیده شد و به غیر از دو یا سه روز در سال ۱۳۹۹، شاخص کل همواره بر مدار صعود حرکت کرده است. به طوریکه در آخرین روز معاملاتی در هفته جاری، شاخص بورس تهران  با افزایش ۱۹ هزار و ۳۵۳ واحدی عدد ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد را ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز به رقم ۲۲۵ هزار و ۵۵۸ واحد رسید. شاخص بازار اول به کانال ۴۵۳ هزار واحدی وارد شد و شاخص بازار دوم نیز عدد یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد را ثبت کرد آیفکس نیز عدد ۸۱۸۳ واحد را نمایش داد.

بر این اساس درحالی که شاخص بورس در آستانه ورود به کانال ۶۵۰ هزار واحد قرار گرفت، آمارها از افزایش بی سابقه ثبت نام کنندگان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) خبر می دهد؛ به طوری که تعداد ثبت نام کنندگان در این سامانه ۱۸ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.در ۲۵ روز نخست امسال تعداد ۶۵۱ هزار و ۹۵۹ نفر در سامانه سجام ثبت نام کردند تا تعداد کل ثبت نام کنندگان در این سامانه از مرز ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عبور کند.

همچنین بخوانید

در این راستا، یوسف هاشمی-کارشناس بازار سرمایه- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه آینده بازار سرمایه به عوامل مختلفی بستگی دارد، با اشاره به شیوع کرونا در جهان، اظهار کرد: کرونا پدیده مهمی در جهان است و شیوع این ویروس واکنش های اقتصادی زیادی را در سرتاسر جهان در پی داشته است که در این میان، بورس های دنیا نیز تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند.

وی ادامه داد: پیامدهای این ویروس در اقتصاد ایران فعلا در هاله ای از ابهام است اما احتمالا می تواند تاثیر زیادی داشته باشد به همین دلیل نمی توان وضعیت بازار سرمایه را دقیق پیش بینی کرد اما به طور کلی به نظر من با توجه به اینکه هنوز بازار سرمایه پتانسیل های زیادی برای توسعه دارد و از آنجایی که بازارهای موازی جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری ندارند و زمزمه های کاهش نرخ سود بانکی نیز به گوش می رسد احتمالا در سال جاری بازار خوبی خواهیم داشت.

البته کارشناسان در کنار پیش بینی رشد بازار سرمایه، هشدار می‌دهند که یکی از موضوعات قابل توجه برای سهامدارن به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام این است که نباید این انتظار را داشت که شاخص بورس و سهام شرکت‌های مختلف هر روز مثبت و سودده باشد.

آن ها همچنین بر این باورند که هر رشد و افزایش قیمتی در بازار سهام به اصلاح و استراحت نیاز دارد و اینطور نیست که همیشه بازار سرمایه روند افزایشی داشته باشد. از اینرو همانگونه که به سهامدارن توصیه می شود به صورت هیجانی در صف‌های خرید نروند، نباید با منفی شدن یکی دو روزه شاخص و یا افت قیمت سهام شرکت‌ها، اقدام به حضور در صف‌های فروش کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا