امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ایمن سازی کوچ برای جلوگیری از ابتلای عشایر به کرونا

رئیس سازمان امور عشایرگفت: حفظ سلامت عشایر، انجام کوچ ایمن و جبران خسارت‌های احتمالی از مواردی است که برای جلوگیری از ابتلای عشایر به کرونا مدنظر داریم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان عشایر، کرمعلی قندالی در پاسخ به نگرانی عشایر از تأخیر در کوچ بهاره، اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص امسال و شیوع بیماری کرونا، سلامتی خانواده‌های عشایری برای ما در اولویت بود و به همین دلیل تأثیر این بیماری بر ابعاد مختلف زندگی این قشر از جامعه بررسی شد.

وی افزود: حفظ سلامت عشایر، انجام کوچ ایمن و جبران خسارت‌های احتمالی از مواردی است که در برنامه‌ریزی‌های ما در خصوص پیشگیری از ابتلای عشایر به کرونا مورد توجه قرار دارد.

این مسؤول با اشاره به تدوین دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویژه جامعه عشایری تصریح کرد: با توجه به اجرای این دستورالعمل، تا امروز کرونا فقط در میان ۲ خانوار در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی دیده شده است.

قندالی درباره تغییر زمان کوچ نیز توضیح داد: در قشلاق دسترسی به جامعه عشایری راحت‌تر است و به همین دلیل با توجه به شرایط آب و هوایی کوچ را ۱۵ روز تا یک ماه به تعویق انداختیم و از نهادهای مختلف درخواست کردیم با خانواده‌های عشایری برای ماندن در قشلاق همکاری کنند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: اگر در چنین روزهایی عشایر در مسیر کوچ بودند، دسترسی به آنان کم بود و از سوی دیگر، تردد در میان شهرها و روستاها اتفاق می‌افتد که قانون فاصله گذاری اجتماعی را بر هم می‌زد.

وی تاکید کرد: عشایر در صورت کوچ باید با وسیله نقلیه حرکت کنند، وارد شهرها نشوند و در صورت نیاز، ورودشان به مناطق ییلاقی مبتنی بر پروتکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

قندالی دلیل دیگر تأخیر در زمان کوچ را علاوه بر کرونا، بارش شدید برف و باران در مناطق ییلاقی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر کوچ اتفاق افتاده بود، الان عشایر در ییلاقات متحمل خسارت‌های زیادی شده بودند و به زحمت می‌افتادند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه در مناطق سردسیر قشلاقی معمولاً عشایر در روستاها ساکن هستند و مشکل خاصی ندارند، ادامه داد: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد در اردیبهشت هم هوا نسبت به سال گذشته ۲ درجه خنک‌تر است به همین دلیل مشکل خاصی برای عشایر پیش نمی‌آید.

وی به کوچ زودهنگام تعداد محدودی از عشایر خوزستان و همدان اشاره می‌کند که حالا در باران و برف گرفتار شده‌اند.

قندالی در خصوص جبران خسارت‌های احتمالی به عشایر نیز اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد عشایر در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت و هزینه متحمل شوند که عمدتاً مربوط به هزینه جابه‌جایی دام با وسیله نقلیه است که این هزینه‌ها جبران می‌شود و در صورتی که در قشلاق آسیبی به عشایر وارد شود، از محل صندوق قرض‌الحسنه عشایر تسهیلاتی با سود ۴ درصد به آنان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران پیش‌بینی می‌کند با توجه به شرایط آب‌وهوایی کوچ از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود و تا ۱۵ خرداد ادامه داشته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا