اقتصاد کلانبورسبورس اوراق

تحلیل کارشناسی از آینده بازار سرمایه

درحالی که شاخص کل و همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن بازار سرمایه با سرعتی چشم‌گیر درحال رشد است، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که تا شهریورماه به دلیل وزن زیاد شرکت‌های بنیادی شاهد رشد شاخص کل خواهیم بود؛ درحالی که سرعت رشد شاخص کل با معیار هم‌وزن کاهش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بورس  در مدت ۲۰روز معاملاتی فروردین سال جاری، با ثبت بیش از ۲۲۹هزار واحد رشد، بازدهی ۴۴.۶۵درصدی را  نصیب سرمایه‌گذاران کرد. طی مدت مذکور  تعداد ۱۴۱ میلیارد و ۳۰۷میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۲۵۲ هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال در ۲۲ میلیون و ۹۸۸هزار و ۲۴۱دفعه در بورس اوراق بهادار معامله شده است.

شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ۶۴۵ هزار و ۷۶۳ واحد آغاز کرد، در ۲۰ روز معاملاتی فروردین با ۲۲۹ هزار و ۲۲ واحد رشد، معادل ۴۴.۶۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده و به ۷۴۱ هزار و ۹۲۳ واحد رسیده است.

همچنین بخوانید

این آمارها درحالی به ثبت رسیده است که در ماه اردیبهشت رکوردهای جدیدی مانند صعود ۲۷ هزار واحدی شاخص یا ورورد شاخص کل به کانال ۸۰۰ هزار واحد ثبت شد.

پیش‌بینی آینده بازار سرمایه

در این راستا، فردین آقابزرگی- کارشناس بازار سرمایه- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اصلاح قیمتها در بازار سرمایه در آینده نزدیک رخ خواهد داد، اظهار کرد: البته این اتفاق  این روزها علیرغم رشد شاخص هم به کندی صورت می‌گیرد. بحث کاهش بنیه اقتصاد دولت به واسطه کسری بودجه حداقل ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی، صدمات ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش مراودات در سطح بین الملل و کاهش بیشتر مراودات مالی بین ایران و سایر کشورها در سطح بین‌الملل  و افزایش قابل توجه سطح عمده قیمت‌ها و عدم تناسب با متغیرهای اثرگذار اقتصدی باعث کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران مانند سایر اقتصادهای دنیا شده است.

وی ادامه داد: تورم این ذهنیت را ایجاد می کند که ممکن است نرخ تبادل ارزها تغییر و افزایش پیدا کند اما زمانی که نرخ ارز رشد پیدا نمی کند، ارزیابی ارزش شرکت‌های بورسی با قیمت دلاری که افزایش نیافته است صورت می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه درمورد پیش‌بینی آینده این بازار تا شهریور ماه نیز گفت: تا شهریورماه به دلیل وزن زیاد شرکت‌های بنیادی، وضعیت سود و زیان این شرکت‌ها و جبران عقب ماندگی افزایش قیمت آن‌ها نسبت به سایر شرکت‌ها که بیش از ارزش ذاتی معامله می شدند به مرور زمان، وزن شاخص را به سمت صعود می برد اما شاخص کل با معیار هم وزن، رشد کم‌تر یا نزول را تجربه می‌کند.

آقابزرگی تاکید کرد: به عبارت دیگر عمق بازار منفی است اما وزن شرکت‌های بزرگ باعث می شود شاخص کل رشد کند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا