امور زیربناییتعاون و اشتغال

طرح های پرورش ماهی و گامیشداری در کارون افتتاح شدند

اهواز- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: طرح های بزرگ گاومیشداری و پرورش ماهی گرمابی در شهرستان کارون هم‌زمان با هفته کارگر آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ارسلان غمگین ظهر امروز پنجشنبه در مراسم افتتاح مجتمع توأم گاومیشداری و پرورش ماهی گرمابی در شهرستان کارون اظهار کرد: پروژه گاومیشداری شیری و گوشتی ۵۰۰ رأسی و پرورش ماهی ۱۵ هکتاری یک شرکت تعاونی از اوایل سال ۹۵ با سهم آورده اعضای تعاونی آغاز به کار کرد.

وی افزود: این پروژه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ توانست از اعتبارات اشتغال پایدار روستایی تسهیلاتی بالغ‌بر ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بهره‌مند شود و موجب اشتغال ۵۶ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم شود.

غمگین در ادامه گفت: تولید شیر گاومیش، گوشت قرمز و گوشت سفید (ماهی) و همچنین تولید کود برای مصارف مزارع پرورش ماهی و کشاورزی از اهم اهداف طرح است.

وی در خصوص موارد برجسته این طرح تصریح کرد: احداث این طرح تلاشی است در راستای حفظ و بقای گونه نسبتاً کمیاب گاومیش به عنوان یک ثروت و ظرفیت ملی که در اولویت دولت بوده است و در حال حاضر بیشترین تعداد گاومیش‌ها در دو استان اردبیل و خوزستان قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یادآور شد: این طرح اولین طرح صنعتی گاومیشداری در کشور است که توانسته بالاترین میزان تسهیلات اعتبارات اشتغال پایدار روستایی را به خود اختصاص دهد.

غمگین تأکید کرد: این طرح کارایی مدل تعاونی را در جذب و هدایت هدفمند منابع مردمی و حمایت‌های دولتی در راستای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را به اثبات می‌رساند.

وی در ادامه گفت: تعداد تعاونی‌های فعال کل استان چهار هزار و ۵۶۰ تعاونی با سه میلیون و ۵۷۶ هزار و ۲۳۲ نفر عضو و ایجاد ۸۶ هزار و ۶۳۶ فرصت شغلی مستقیم و ۲۵۹ هزار و ۹۰۸ فرصت شغلی غیرمستقیم شده است.

غمگین اضافه کرد: از حیث تعداد تعاونی‌های فعال، خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها مقام ششم را دارا است و از حیث تعاونی‌های بانوان، خوزستان با تعداد ۴۱۴ تعاونی و عضویت تعداد سه هزار و ۸۷۰ نفر و اشتغال مستقیم چهار هزار و ۴۳۲ نفر مقام سوم را کشور دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: بیشترین تعاونی‌های فعال استان در شهرستان‌ها به ترتیب اهواز، ایذه، بهبهان، رامهرمز، آبادان، مسجدسلیمان و خرمشهر است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ تعداد ۱۵۹ شرکت تعاونی با اشتغال مستقیم یک هزار و ۶۵۹ فرصت شغلی و عضویت تعداد یک هزار و ۹۰۷ نفر در استان تشکیل شده است، بیان کرد: عملکرد محقق شده در این زمینه فراتر از برنامه ابلاغی وزارت متبوع است.

غمگین گفت: با توجه به گستردگی مویرگی شبکه تعاونی‌های مصرف در سراسر استان و نظم ساختاری آنها در قالب اتحادیه‌های استانی متمرکز، این تعاونی‌ها می‌توانند در سرعت و حسن توزیع عادلانه کالا به ویژه اقلام ضروری تأثیر بی‌بدیلی داشته باشند. به همین دلیل این نوع تعاونی‌ها برای دولت و ستاد تنظیم بازار در توزیع اقلام مصرفی ابزار مطمئنی خواهند بود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: فعالیت تعاونی‌ها در تولید برخی اقلام خوراکی و ضروری قابل‌توجه و بعضاً بی‌بدیل است و به نظر می‌رسد با توجه به سختی تأمین مواد اولیه و سایر ملزومات واحدهای تولیدی و به منظور کنترل اوضاع جامعه به ویژه کنترل روانی و اطمینان بخشی به آحاد مردم مبنی بر وفور کالاهای مورد نیاز، تعریف برخی بسته‌های حمایتی و معافیت‌ها و بخشودگی‌های فوری برای تولیدکنندگان ضروری است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا