بورسبورس اوراق

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی

سجام یا همان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان پلتفرمی برای ثبت اطلاعات مشتریان به صورت یکپارچه است. این طرح از اوایل سال ۱۳۹۷ آعاز شد. ثبت نام در این سامانه که با دریافت یک کد ده رقمی پایان می‌پذیرد سبب می‌شود شما نیازمند احراز هویت چند مرحله‌ای در هنگام استفاده از خدمات موسسات مالی بازار بورس نباشید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برای ثبت نام در کارگزاری لازم است که حتما کد احراز هویت سجام داشته باشید. سامانه سجام سامانه است که به احراز هویت فعالان در بورس اقدام می کند.  گرفتن کد سجام عملیات آسانی است. با مراجعه حضوری به یک دفتر پیشخوان دولت و یا از طریق سایت صدور کد سجام‌ می‌شود این کد را دریافت کرد. بعضی از اپلیکیشن‌های مالی نیز این خدمت را دارند. کد سجام یک شناسه احراز هویت است و برای هر فرد تنها یکبار صادر می‌شود.

بعد از ثبت نام کد سجام، باید احراز هویت سجام انجام شود. احراز هویت به صورت حضوری انجام می‌شود یعنی برای تطبیق اطلاعات و تکمیل ثبت نام باید سهامدار به دفتر یک کارگزاری و یا یک شعبه دفتر پیشخوان دولت مراجعه کند.

همچنین بخوانید

برای عضویت و ثبت اطلاعات در سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان نیاز به طی کردن مراحل زیر است:

۱- وضعیت اولیه

۲- تکمیل فرم‌ها

۳- تائید استعلام و دریافت کد پیگیری

۴- مراجعه به مراکز احراز هویت

۵- انجام عملیات احراز هویت در مراکز منتخب

۶- تائید سهام‌دار در سامانه سجام بورس

 

آموزش گام به گام ثبت نام در سجام

 

ورود به سایت

در گام اول وارد سایت سجام به آدرس https://www.sejam.ir/ شوید.

ثبت نام در سجام

برای ثبت نام در سامانه سجام، بر روی دکمه “ثبت نام در سجام” کلیک کنید.

ثبت شماره موبایل

شما بایستی شماره تلفن خود را در این قسمت وارد کنید تا کدی برای شما فرستاده شود. بر روی “دریافت کد تایید” کلیک کنید.

ثبت کد تایید و شماره ملی

کد تایید دریافت شده بر روی موبایل خود را در کادر مربوطه وارد کنید. شما بایستی بین دو گزینه ‘حقیقی ایرانی‘ و ‘حقوقی ایرانی‘ یکی را انتخاب کنید. شخص حقوقی به گروه یا موسساتی که فعالیتی را دنبال می‌کنند گفته می‌شود. اگر شما به صورت فردی قصد ثبت نام دارید گزینه حقیقی را انتخاب کنید.

سمت و شرایط نماینده

در این صفحه چنانچه شما شخصاً اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید می‌بایست حتماً گزینه اصیل را انتخاب نمایید اما اگر به نمایندگی از فرد یا شرکتی اقدام به افتتاح حساب می‌کنید گزینه دوم را انتخاب کرده و توجه داشته باشید که در مورد دوم حتماً بایستی یک برگه وکالت که از سوی دفترخانه‌های رسمی کشور تائید شده باشد همراه داشته باشید. پس از آن شما ب صفحه زیر هدایت می‌شوید:

 

هزینه دریافت کد سجام

شما بایستی درگاه بانکی مورد نظر خود را انتخاب کرده و مبلغ ده هزار تومان بابت ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی بپردازید. پس از انتخاب درگاه بر روی گزینه “پرداخت” کلیک کنید.

 

تکمیل اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی خود که شامل: نام و نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد و … است را وارد کنید. اگر قصد ثبت نام در سجام برای شرکتی را دارید اطلاعات مربوط به نماینده قانونی را پر کنید.

 

تکمیل اطلاعات ارتباطی

پس از ثبت مشخصات فردی، راه‌های ارتباطی با خود را ثبت کنید. شماره موبایل، آدرس و اطلاعاتی از این گروه. در پایان بر روی گزینه “ذخیره” کلیک کرده و به مرحله بعد بروید.

 

کد‌های سهام داری مشتری

در این مرحله شما بایستی با توجه به اینکه شما می‌خواهید در کدام بازار به فعالیت بپردازید یکی از گزینه‌ها را انتخاب نمایید. بازار بورس و فرابورس که همان بازار اوراق بهادار است و بورس کالا و بورس انرژی نیز از سایر گزینه‌هاست. سرمایه‌گذاران حقیقی عموماً در بورس‌های اوراق بهادار و کالا فعال هستند اما اشخاص حقوقی متناسب با برنامه‌های خودشان ممکن است در بورس انرژی نیز وارد شوند. لازم به ذکر است که برای تکمیل این مرحله، پس از انتخاب نوع بازار، حتماً کد سهامداری خود را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل این مرحله وارد مرحله بعدی بشوید.

 

اطلاعات شغلی

در این قسمت اطلاعات شغلی خود را وارد نمایید. توجه فرمایید که می‌توانید تنها موارد ستاره‌دار را تکمیل نمایید و سایر موارد که درواقع داده‌های اختیاری می‌باشند را رها نمایید

 

درج اطلاعات مالی

در این مرحله نیز تنها اطلاعات ستاره‌دار را پر نمایید و در ضمن حتماً نیاز نیست که به‌حساب و کتاب دقیق بپردازید و محاسبات انجام دهید بلکه صرفاً یک برآورد کلی از آینده معاملات را در نظر گرفته و به سؤالات پاسخ دهید.

 

اطلاعات حساب بانکی

در این صفحه می‌بایست شماره‌حسابی که به کارگزاری معرفی می‌کنید تا تمامی مراودات مالی شما با نهادهای بورسی انجام بگیرد، ارائه نمایید؛ بنابراین تمامی اطلاعات اعم از شماره‌حساب و شماره شبای بانکی، نام شعبه و کد شعبه و … را درج نمایید. حتماً تیک حساب پیش‌فرض را بزنید. توجه فرمایید که تمامی مطالبات شما از نهادها و شرکت‌های بورسی مانند سود تقسیمی به‌حساب پیش‌فرض معرفی‌شده از سوی شما واریز خواهد شد.

. فراموش نکنید، شماره حساب درج شده بایستی حسابی مختص شخص باشد.  سجام حساب مشترک قبول نمی‌کند.

در آخر شما در صفحه تعهدات بایستی متعهد شوید که تمامی اطلاعات را به‌درستی وارد کرده‌اید و در ضمن در صورت هرگونه تغییر در اطلاعات ثبتی، فورا اقدام به ویرایش اطلاعات خود از طریق سامانه سجام بورس sejam.ir نمایید. پس از نهایی شدن این مرحله، تمامی اطلاعات واردشده به‌صورت یکجا برای شما به نمایش درخواهد آمد و شما در آن صفحه مجدداً بررسی می‌کنید که تمامی اطلاعات را صحیح وارد کرده‌اید و به این ترتیب با نهایی کردن اطلاعات ثبت‌نام اولیه شما تکمیل می‌گردد و در این مرحله یک کد ۱۰ رقمی به شماره همراه شما پیامک می‌گردد. اگر شما سرمایه‌گذار جدیدی هستید که به تازگی می‌خواهید وارد بازار بشوید بایستی کد ده‌رقمی را به کارگزار خود اعلام نمایید تا ثبت‌نام شما در کارگزاری نیز نهایی گردد، اما اگر پیش از تاریخ مزبور شما ثبت‌نام کرده‌اید و در حال معامله هستید در لحظه اتمام ثبت‌نام اولیه، نیازی به کار دیگری ندارید. عموماً پس از یک ماه به شما پیامکی داده می‌شود که بایستی به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نموده و در آنجا مراحل نهایی همچون پر کردن یکسری فرم‌های دیگر و گرفتن عکس و … را انجام دهید تا پس از آن ثبت نام در سامانه سجام بورس نهایی گردد. لازم به ذکر است که در مراجعه به دفاتر پیشخوان بایستی ۵ هزار تومان دیگر نیز پرداخت نمایید.

 

راهنمای پیگیری سجام

درصورتی‌که کد پیگیری شما پیامک نشود، احتمالاً بخشی از اطلاعات هویتی مهم خود مانند کد ملی یا شماره شناسنامه را اشتباه وارد کرده‌اید. در این صورت با ورود مجدد به سامانه سجام از این لینک می‌توانید وضعیت خود را در مراحل ثبت‌نام ببینید و اطلاعات هویتی را ویرایش کنید.

ویرایش سریع اطلاعات در سامانه سجام

اگر اطلاعات ثبتی شما نزد یک کارگزار (اعم از آدرس محل سکونت یا شماره‌حساب اعلامی و …) تغییر می‌کرد به‌منظور الزامات سازمان بورس حتماً بایستی موضوع را به تمامی نهادهای بازار سرمایه اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاری اعلام می‌کردید و شاید بابت این موضوع نیاز به مراجعه حضوری و صرف وقت داشتید و این خود موضوعی فرسایشی محسوب می‌شود. درحالی‌که با راه‌اندازی سامانه سجام شما بلافاصله با مراجعه به سایت sejam.ir می‌توانید سریعاً اطلاعات خود را ویرایش نمایید.

هزینه ثبت نام در سجام چقدر است؟

هزینه ثبت‌نام آنلاین در سجام ۱۰ هزار تومان است. البته برخی کارگزاری‌ها هزینه ثبت‌نام آنلاین سجام را به هنگام ثبت‌نام در کارگزاری پرداخت می‌کنند. احراز هویت سجام نیز در کارگزاری‌ها رایگان هست ولی اگر به مراکز پیشخوان برای احراز هویت مراجعه کنید، هزینه‌ای بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان باید بپردازید.

مهلت ثبت نام سجام تا چه زمانی است؟

مهلت ثبت‌نام در سامانه سجام تا آخر سال ۱۳۹۸ است. درصورتی‌که مهلت ثبت‌نام به اتمام برسد، تمام خدمات بازار سرمایه به روی فرد بسته می‌شود.

اگر شماره پیگیری سجام را فراموش کنیم چطور به آن دسترسی پیدا کنیم؟

در سایت سجام بر روی گزینه “ورود به سجام” کلیک کنید و وارد سامانه شوید. در صفحه ورود کد پیگیری شما در سامانه نمایش داده می‌شود.

مدارک لازم برای احراز هویت چیست؟

برای انجام احراز هویت کافی است شناسنامه و کارت ملی هوشمند را به همراه داشته باشید.

مشتریانی که قبلاً توسط کارگزاری‌ها احراز هویت شده‌اند، باید مجدد احراز هویت شوند؟

بله تمامی افراد کد معاملات آنلاین بورس دارند و قبلاً توسط کارگزاری احراز هویت شده‌اند باید یک‌بار دیگر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوند.

✔ نکاتی مهم در رابطه با سامانه سجام بورس

۱- اگر پس از نهایی شدن ثبت‌نام اولیه یا نهایی خود نیاز به ویرایش اطلاعات داشتید به دو شیوه می‌توانید اقدام نمایید: اول مراجعه به سایت https://profilesejam.csdiran.com/ و طی کردن مجدد گام‌های اول و دوم، تمامی اطلاعات واردشده از سوی شما نمایش داده خواهد شد و شما می‌توانید تمامی اطلاعاتی را که مدنظر شما است ویرایش نمایید. هم‌چنین می‌توانید با شماره ۶۴۶۱-۰۲۱ تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

۲- حتماً بایستی کد رهگیری ۱۰ رقمی را تا پایان مراحل ثبت نام نزد خود نگاه دارید. چنانچه به هر دلیلی کد مزبور از دسترس شما خارج شد می‌توانید با طی گردن گام‌های یک و دو در این مقاله به صفحه اطلاعات ثبتی وارد شوید و در قسمت بالای صفحه به کد رهگیری دسترسی پیدا خواهید کرد.

۳- فارغ از نوع فعالیت شما و بدون توجه به اینکه شما در کدام کارگزاری معامله می‌کنید حتماً بایستی در سامانه سجام بورس ثبت‌نام نمایید و شخصاً تا نهایی شدن فرایند ثبت‌نام مراحل را طی نمایید.

از طريق
هادی صفاری

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

  1. سر درد شدید گرفتم
    لزومی نداره اینهمه پیچیده بشه
    مردم رو اینقدر سرم گرم بازی نکنید
    هنوز هم از ماجرای این سهام ناعدالت سر در نیاوردم چی به چیه

دکمه بازگشت به بالا